18 Oktober 2017
Home > Nieuws > Assortiment > Winst Unilever-producten stijgt dankzij verduurzaming

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Vice President Bart Kuppens

Winst Unilever-producten stijgt dankzij verduurzaming

ROTTERDAM – Verduurzamen kost een hoop geld, maar het levert nog veel meer op. Dat is het statement van Unilever. En dat de verduurzaming in alle bedrijfstakken ook daadwerkelijk iets oplevert bewees het levensmiddelenconcern donderdag in de jaarlijkse update van het Sustainable Living Plan.

“Alle sustainable living merken zijn winstgevender sinds ze duurzaam zijn”, zegt Bart Kuppens, Vice President marketing foods en personal care. Het directielid wijst erop dat (andere) fabrikanten dit dus niet meer als ‘smoes’ kunnen gebruiken om niet verder te verduurzamen.  

Hartstichting
Centraal thema tijdens deze bijeenkomst van Unilever was samenwerking. Daar zal de fabrikant zich ook de komende jaren extra op gaan focussen. Zo werd tijdens de presentatie de verbreding van de samenwerking met de Hartstichting aangekondigd. Ze tekenden een contract voor drie jaar waarmee zij uiteindelijk consumenten een gezondere leefstijl willen geven. Verder werd onder meer de Belgische alliantie voor verduurzaming Palmolie opgericht, werkt Unilever samen met de gemeente Amsterdam om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan en startte Unilever in 2014 de samenwerking met de Johan Cruyff Foundation, Arla en Coop, voor de Doekoe-actie bij laatstgenoemde supermarktketen. 676 scholen doen mee aan  deze actie om sport- en spelmaterialen te verkrijgen voor op school en in de buurt.

Albert Heijn
Kuppens kondigde tijdens de presentatie ook aan dat de campagne ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’ met Albert Heijn en de Postcodeloterij een vervolg krijgt. Daarbij zoeken de partijen nog naar meer NGO’s om mee samen te werken. De campagne zal verder worden uitgebreid dit jaar.

Waterspaarders
Tot slot sprak prinses Laurentien van Oranje over het project Waterspaarders waar zij met haar Missing Chapter Foundation verantwoordelijk voor is. Zij sprak over de invloed van kinderen op het gedrag van ouders. “Zij zeggen: ‘Gewoon doen, 4 minuten douchen is eigenlijk best lang.” Voor het project Waterspaarders waarin onder meer het korter douchen wordt gepromoot, maakten ruim 30.000 kinderen een etiket voor een fles douchegel of shampoo met een oproep aan hun ouders om korter te douchen waardoor ruim 120.000 mensen werden bereikt onder de douche.  De shampooflessen met daarop de tekeningen van de kinderen liggen vooralsnog niet in de supermarkt, maar dat kan zeker nog komen.

Unilever heeft in de afgelopen vier jaar, waarin het plan nu bestaat, al de nodige verbeteringen en veranderingen laten zien, toont het bedrijf tijdens de presentative. Een paar voorbeelden:

  • Sinds 2008 een besparing van 1 miljoen ton CO2 binnen haar wereldwijde productienetwerk wat leidde tot kostenbesparingen van € 244 miljoen. In de Benelux verlaagde het bedrijf in het afgelopen jaar  in zijn fabrieken de CO2-uitstoot per ton productie met 10% (t.o.v. 2013) en met 46% (t.o.v.  basisniveau van 2008).
  •         In de logistieke keten in de Benelux werd de CO2-uitstoot met 5% per ton omzet verlaagd(t.o.v. 2013). Samen met logistieke partner Kuehne + Nagel ontwikkelde Unilever eind 2014 een duurzaam distributiecentrum  in Tiel. Dit magazijn zit vol slimme, duurzame technieken waardoor jaarlijks 45% minder energie zal worden verbruikt. En door de centrale ligging rijden de vrachtwagens ieder jaar 275.000 km minder waardoor onze CO2-uitstoot op jaarbasis 320 ton lager zal zijn.
  •         In 2014 werd de nieuwe MuCell®-technologie gelanceerd, een verpakkingstechnologie waardoor 15% minder plastic nodig is. Deze technologie werd als eerste toegepast op alle flacons van Dove-douchecrèmes in Europa. Begin 2015 heeft Unilever afstand gedaan van specifiek exclusiviteitsrechten zodat ook andere fabrikanten de technologie kunnen gaan gebruiken.
  •         Sinds de lancering van compressed deosprays in de Benelux in het derde kwartaal vorig jaar werd 16.821 kg aluminium bespaard, gelijk aan 1,3 miljoen frisdrankblikjes. Dertig procent van alle deosprays die gebruikkt wordt, is nu ‘compressed’.
  • Eind 2015 zullen de 13 belangrijkste groenten en kruiden van Knorr duurzaam worden geteeld.
  •         In de Benelux werkt Unilever hard aan het verder verlagen van het zoutgehalte van haar foods-assortiment. Conimex, Bertolli en Unox slaagden erin het zoutgehalte van verschillende producten te verlagen. Zo bevatten alle Bertolli-pastasauzen in fles gemiddeld 16% en de soep-in-zak en de bliksoepen van Unox resp. 5% en 8% minder zout.
  •         In de Benelux bevatten 100% van onze kinderijsjes 110 kcal of minder per portie. Van onze voorverpakte ijsjes bevat 86% minder dan 250 Kcal per portie.

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops