25 September 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Ahold Delhaize groeit, AH vergroot marktaandeel

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Ahold Delhaize groeit, AH vergroot marktaandeel

ZAANDAM- Ahold Delhaize heeft de omzet vorig kwartaal zien groeien, vooral dankzij sterke vooruitgang in Nederland. Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com donderdag bekend.

Ahold Delhaize boekte vorig kwartaal een totale omzet van 15,5 miljard euro. Dat was bijna 3 procent meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten en verschillen in aantal koopdagen buiten beschouwing worden gelaten.

Internet
In Nederland werd een vergelijkbare groei van 6,6 procent gerealiseerd, onder meer door een sterke toename van de verkopen via internet. Dat gold zowel voor de bestellingen bij Bol.com als voor de boodschappen die Albert Heijn via zijn internetwinkel verkocht.

Marktaandeel
Albert Heijn wist mede dankzij het sterke laatste kwartaal zijn marktaandeel in 2016 licht te vergroten. Het supermarktbedrijf bediende vorig jaar gemiddeld 35,2 procent van de markt, tegen exact 35 procent een jaar eerder. Daarmee bleef Albert Heijn veruit de grootste supermarkt van het land. Nummer twee Jumbo groeide vorig jaar naar een marktaandeel van 19 procent.

Vernieuwingen
2016 was een jaar vol vernieuwingen voor de marktleider. Zo introduceerde AH vernieuwende producten, zoals bloemkoolrijst, groentefriet en verse groente- en fruitspreads. In totaal zijn 1100 nieuwe eigen merk producten geïntroduceerd en 1200 zijn er verbeterd. In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes werd suiker tussen de 10 en 40 procent gereduceerd. Jonge ondernemers kregen in 2016 voor het eerst de kans hun product op het schap bij Albert Heijn te krijgen met de ‘Product Pitch’.

Formule
Daarnaast heeft de supermarktketen vernieuwingen doorgevoerd in de formule. De AGF-afdeling is flink op de schop genomen. Het assortiment is per winkel is meer toegespitst op het lokale marktgebied. In de AH XL in Purmerend werden de meeste veranderingen doorgevoerd: zo werd er een kruidentuin en diverse versconcepten in de winkel geplaatst. Daarnaast opende Albert Heijn vorig jaar de eerste vijf AH to go winkels bij BP Tankstations. Ook maakte de marktleider in 2016 voor het eerst gebruik van virtual reality en augmented reality in de Dino-actie. Tot slot ging vorig jaar de bouw van het eerste gemechaniseerde (supermarkt)distributiecentrum van start.

VS
In de Verenigde Staten, de grootste markt van het fusiebedrijf, deed vooral Delhaize het goed met een plus van 2 procent. De Amerikaanse winkels van Ahold zagen de verkopen een fractie dalen.

Verwachtingen
In heel 2016 wist Ahold Delhaize de omzet met ruim 3 procent op te voeren, naar 62,3 miljard euro. Het concern hield vast aan zijn verwachtingen voor de verdere financiële resultaten van 2016, die op 1 maart worden gepresenteerd. Daarbij wordt onder meer gerekend op een lichte verbetering van de operationele winstmarge ten opzichte van 2015.

Vergelijkingen
De cijfers van 2015 zijn in de vergelijkingen aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen aangeven.

 

Bron: ANP/ Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: Koopmans Appeltaart met 25% extra deeg

Naast de vertrouwde variant Koopmans Appeltaart introduceert Koopmans Appeltaart extra deeg. 

Nieuw: Koopmans cakemixen

Koopmans introduceert dit najaar drie nieuwe, toegankelijke cakevarianten: een frisse citroencake,...

Nieuw: Dr. Oetker Verwen Brookies

Dr. Oetker Verwen Brookies combineert de kwaliteiten van twee klassiekers: het smeuïge van brownie...