1
18 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Philip Morris presenteert de 'toekomst van de tabaksbranche'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Volgens de tabaksgigant wordt de IQOS wereldwijd al door 3 miljard mensen gebruikt. 

Philip Morris presenteert de 'toekomst van de tabaksbranche'

LAUSANNE – Dit is dé toekomst van de tabaksbranche. Met die zekerheid presenteerde Philip Morris onlangs haar nieuwste innovatie: IQOS. Een eerste stap op weg naar ‘A smoke-free future’. “Een rookvrije toekomst staat echter niet gelijk aan een toekomst zonder tabak.”

Die woorden herhaalde Frederic de Wilde, president EU Region bij Philip Morris, een aantal keren tijdens de persconferentie in het Zwitserse Lausanne. De Wilde doelt daarmee op het feit dat de tabaksticks voor IQOS wel tabak bevatten, maar die verbrandt niet. In plaats daarvan verhit het apparaat de tabaksticks alleen. Waar een ‘normale’ sigaret wel 800 tot 900 graden kan worden, blijft de temperatuur van IQOS steken op maximaal 350 graden. En daar behaalt fabrikant Philip Morris de grootste winst. “Meer dan 2 miljoen rokers zijn nu overgestapt op IQOS. Dat betekent dat 2 miljoen mensen minder gezondheidsrisico’s lopen”, zegt De Wilde overtuigd.

Japan
Met name in Japan, het land waar IQOS als eerste geïntroduceerd werd, is het tabaksproduct enorm populair. Daar heeft het apparaat inmiddels een marktaandeel van bijna 10 procent. In zijn verhaal benadrukt De Wilde wel dat ook het gebruik van IQOS niet volledig vrij van gezondheidsrisico’s is. De Wilde: “IQOS is expliciet bedoeld voor de huidige roker. Voor hen is het een beter alternatief. We willen absoluut niet dat mensen die niet roken IQOS gaan proberen.”

Nicotine
Net als reguliere sigaretten bevatten de sticks van IQOS nog wel nicotine, waardoor het product verslavend blijft. Met IQOS introduceert Philip Morris een product dat het midden houdt tussen een e-sigaret en een reguliere sigaret. De gebruiker stopt een heatstick in het elektronische apparaat. Deze verhit met een ingebouwde heatblade de tabakstick. Anders dan bij andere e-sigaretten doet de roker de tabakstick met een filter in zijn of haar mond. De
heatsticks, door Philip Morris verkocht onder de naam HEETS, bevatten net als reguliere sigaretten tabak, waar van nature nicotine in zit. Daardoor blijft de ervaring dicht bij het ‘gewone’ roken, met dat verschil dat de heatblade de stick alleen verhit en er geen verbranding plaatsvindt. Het duurt een aantal minuten voor de houder weer is opgeladen om te gebruiken. De houder wordt bewaard in een soort lader. De introductie van de rookvrije sigaret is een echte transformatie te noemen, volgens het tabaksbedrijf. “We hebben de afgelopen 25 jaar veel veranderingen gezien op het gebied van tabak, maar van een echte transformatie was nooit sprake. Deze starten wij nu. Wij nemen zelf de voortrekkersrol, waar dat normaliter vooral de kleine start-ups zijn. We zijn de Uber of Airbnb onder de tabaksfabrikanten”, zegt De Wilde. Aanschaf van IQOS kost 70 euro. De HEETS - per twintig verpakt - zijn in Nederland verkrijgbaar voor 6 euro.

IQOS in Nederland
Verschillende tabakszaken in Nederland verkopen inmiddels IQOS en HEETS. Philip Morris kiest er bewust voor om de verkoop eerst via deze speciaalzaken te laten lopen. “Aangezien IQOS een totaal nieuw product is, is goede uitleg aan de volwassen roker van groot belang. Daarom zijn we heel zorgvuldig in onze introductiestrategie. Tabaksspeciaalzaken spelen hierin een belangrijke rol; om uitleg te geven over IQOS en om voldoende bekendheid te creëren”, zegt Rudi van Kleeff, verkoopdirecteur bij Philip Morris Holland. “Uiteraard streven we ernaar om IQOS en HEETS zo snel mogelijk uit te rollen naar andere kanalen, waaronder de supermarkten, maar we beginnen heel gefocust in het tabakskanaal. Er is veel belangstelling, we krijgen dagelijks telefoontjes van ondernemers dat zij HEETS graag op willen nemen in het assortiment. Zij zullen nog heel even geduld moeten hebben. Uiteindelijk willen we dat het product zo breed mogelijk verkrijgbaar is, zodat de IQOS-gebruiker overal terecht kan. Die uitrol komt er dus zeker, maar dat heeft enige tijd nodig. Uitleg geven over IQOS aan volwassen rokers is cruciaal in deze beginfase, vandaar onze focus op het tabakskanaal”, zegt Van Kleeff.

Shell
Toch is het niet zo dat HEETS helemaal nog niet in andere kanalen verkocht wordt. Bij zeventig Shell-tankstations zijn HEETS nu al verkrijgbaar en kan je ook terecht als servicepunt voor het apparaat. Van Kleeff: “Als een consument problemen heeft met IQOS moet deze meteen geholpen kunnen worden. Wij proberen om dat zo snel mogelijk te doen via onze klantenservice, maar kunnen niet altijd direct ter plekke zijn. De genoemde Shell-tankstations (waarvan vijftig langs de snelweg) zijn een goede aanvulling op de ultieme klantenservice die we bieden.” Het duurt dus nog even voor HEETS verkrijgbaar zullen zijn in het supermarktkanaal. Volwassen rokers kunnen HEETS verkrijgen op IQOS.nl als zij zichzelf online aanmelden als IQOS-gebruiker. “Maar dat doen we alleen voor het gemak. Nogmaals, we willen het zo breed mogelijk verkrijgbaar maken, dus niet alleen bij de IQOS-tabaksspeciaalzaak, in de tabakszaken of online, maar ook in de supermarkt”, zegt Van Kleeff. Zeer binnenkort opent de eerste IQOS-tabaksspeciaalzaak van Nederland zijn deuren in Amsterdam. Het is hét startsein voor verdere groei in ons land.

Bron: Levensmiddelenkrant