1
19 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > HAK zet stap in out-of-home

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

HAK zet stap in out-of-home

INTERVIEW - GIESSEN/DEN BOSCH – HAK neemt Peter van Halder Grootverbruik BV over.  Dankzij de overname zet HAK niet alleen de stap naar koelvers, maar het betreedt ook de out-of-home markt. “Wij willen daar zijn waar de consument de verpakking opent.”

De overname stelt HAK naar eigen zeggen in  staat om een nog grotere sleutelrol te spelen in de sterke trend naar plantaardig eten. Zo kan het bedrijf met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen invulling geven aan haar missie om consumenten te helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten. Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops sprak met HAK-ceo Timo Hoogeboom en directeur Arnoud van Os van Peter van Halder over de gevolgen van de opvallende overname.

Wat is voor HAK de reden om Peter van Halder over te nemen?
Hoogeboom:
“De overname past volledig binnen onze missie om consumenten gezonder te laten eten. We eten in Nederland nu gemiddeld 125 gram groenten per dag, maar dat moet omhoog naar 250 gram. Dat is wat het Voedingscentrum voorschrijft en in die missie dragen wij graag een steentje bij. Ons portfolio speelt daar al op in. Bovendien hebben we een uitgebreid consumentenonderzoek gedaan naar de relevantie van HAK in koelvers. Daaruit blijkt dat we met onze merknaam zeker relevant kunnen zijn. Dus zijn we op zoek gegaan naar een geschikte partner op dit vlak. Uiteindelijk zijn we bij Peter van Halder uitgekomen. Met hun logistieke expertise en productielocatie past het bedrijf perfect bij de onze. Zo kunnen we met HAK de koelverse markt betreden én we kunnen stappen gaan zetten in foodservice. Peter van Halder komt volledig in handen van HAK, want we willen graag de keten in eigen beheer houden.”

Met de introductie van de bonenburgers hadden jullie natuurlijk al een stap gezet in koelvers. Wanneer kunnen we meer verwachten?
Hoogeboom:
“We hebben nu de bonenburgers en –worst in koelvers, maar die liggen in het vegetarische koelschap met vleesvervangers. Deze worden overigens geproduceerd bij Schouten en niet bij Peter van Halder. Ik verwacht dat we begin 2018 met nieuwe innovaties binnen koelvers groenten komen. We gaan daar heel zorgvuldig mee om. Als we ons merk in koelvers introduceren moet het wel echt goed zijn.  We krijgen maar één kans.”

Aan wat voor producten moeten we denken? Kunnen dat bijvoorbeeld ook aardappelproducten zijn, waar Peter van Halder veel mee doet?
Hoogeboom:
“De producten die we binnen koelvers introduceren zullen altijd van toegevoegde waarde zijn. Dus geen losse geschrapte wortels of gewassen boontjes. De koelversproducten die we zullen introduceren zullen steeds vanuit onze kernvoorwaarden komen. Dat betekent ook dat ze vrijwel altijd op basis van peulvruchten zijn.  Met de producten die we introduceren –ook binnen conserven -  willen we de consumenten helpen om meer groenten te eten. We veranderen niet het complete menu, maar we voegen wat toe. Steeds meer mensen zijn flexitariër. Wij stimuleren het ‘dagje minder vlees’ door gebruik van bijvoorbeeld linzen in plaats van gehakt.”

Kunt u die kernvoorwaarden benoemen?
Hoogeboom:
“Het moet er goed uitzien en het moet goed smaken. Het product moet gemakkelijk in gebruik zijn en er mag geen ‘troep’ in zitten. Dat betekent niet of nauwelijks toevoegingen als smaakstoffen, zo weinig mogelijk zout en geen e-nummers.”

Waarom is het voor HAK zo belangrijk om in koelvers aanwezig te zijn?
Hoogeboom: “
Als supermarkten innoveren is dat bijna altijd in koelvers. Krachtige merken kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Alle supermarkten spelen bovendien in op gezondheid. Onze peulvruchten en bonen passen uitstekend bij die trend.”

Wat heeft de supermarkt eraan dat HAK nog groter wordt?
Hoogeboom: “Met ons merk hebben retailers een wapen in handen om te concurreren met hard discount. Ons merk vind je niet bij Aldi of Lidl. Dat het merk belangrijk is zie je bijvoorbeeld terug in de categorie peulvruchten. Deze groeit echt onder aanvoering van de merken. De categoriegroei komt volledig op naam van HAK en Bonduelle. Private label komt daar ver achteraan.”

Naast de stap naar koelvers is die naar de out-of-home markt misschien nog wel opvallender. Hoe gaan jullie het merk HAK hier introduceren?
Hoogeboom:
“Binnen out-of-home zullen we in ieder geval onze 2 liter stazakken introduceren voor gebruik in de keukens. Verder willen we ons merk HAK ook echt laden in het buitenshuiskanaal. Dit zullen we met name doen op de plekken waar de eindconsument de verpakking opent. Hoe dat er precies gaat uitzien, dat weten we nog niet. We zijn volop aan het ontwikkelen. Peter van Halder ontwikkelt ook kant-en-klaar maaltijden, daar zou je aan kunnen denken.”

Wat betekent de overname door HAK voor Peter van Halder?
Van Os
: “We blijven als Peter van Halder de koelverse groentespecialist voor de professionele keuken. Ons logistieke apparaat is daar ook op ingericht. We maken hier nu al allerlei samengestelde producten. Daar zijn we sterk in en dat zullen we blijven doen. Ook voor het merk HAK.”

Welke voordelen biedt de overname?
Van Os
: “Peter van Halder en HAK zijn echt complementair aan elkaar. Wij zijn sterk in foodservice en koelvers en HAK is sterk in conserven in de retail. Dat gaat heel mooi samen. Peter van Halder kan veel van HAK leren.  Wij groeien hard en dan moet de sourcing en kwaliteitsbewaking naar een hoger niveau. HAK biedt dat platform. Het bedrijf is heel sterk in innoveren. Bovendien kunnen we samenwerken in de productontwikkeling. Peter van Halder krijgt toegang tot de rassen-, teelt-, en gewaskennis van HAK. Het is een droomscenario om deel uit te maken van het oer-Hollandse bedrijf HAK.”

Afgelopen zondag konden voorbijgangers de bonenburgers proeven bij de speciale HAK-drive. Was dit een eenmalige actie of keert dit vaker terug?
Hoogeboom
: “Het was in elk geval een groot succes. Ik denk dat McDonald’s jaloers was op de rij die er stond. Of we dit nog eens doen, dat kan ik niet zeggen, maar we gaan zeker meer doen om de bonenburgers onder de aandacht te brengen. De bonenburgers die we samen met Herman den Blijker ontwikkelden zijn tot nu toe overigens zeer succesvol. ”

Tegelijk met het overnamenieuws presenteert HAK ook de jaarcijfers van 2016. Hoe kijkt u hierop terug?
Hoogeboom
: “Het was een goed  jaar. De omzet daalde weliswaar licht met 1 procent, maar dat is te wijten aan het feit dat we producten die buiten ons kernassortiment vallen, zoals verpakt fruit en zuurwaren, hebben afgestoten. Dit aandeel lag op 3 procent omzet dus als je dat meerekent valt het goed uit. We zijn in 2016 verder gegroeid met de bonen in stazakverpakking en ons portfolio is fors uitgebreid.

Wat kan in 2017 beter?
Hoogeboom: “In 2017 moet het groeitempo nog verder omhoog. Met de integratie van Peter van Halder is daarin een belangrijke stap gezet. Cijfers vind ik echter niet zo belangrijk. Het gaat mij erom dat we met mooie producten komen waarmee we het merk HAKop de kaart zetten. Alles draait om innovatie en of we dan een paar procent meer of minder omzetten is niet zo heel belangrijk. Hoofddoel is om HAK om te zetten van een conservenfabrikant naar een bedrijf van gezonde voeding. Met merken voor zowel retail als out-of-home.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops