week zonder.jpg Foto: organisatie Week Zonder Vlees en Zuivel

Achtergrond

Recordaantal deelnemers Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

AMSTERDAM - Een recordaantal Nederlanders heeft deelgenomen aan de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die plaatsvond van 4 tot 10 maart. Maar liefst 2,8 miljoen mensen, wat overeenkomt met 20% van de bevolking, deden mee aan deze campagne, die een groeiende acceptatie van een flexitarisch eetpatroon in Nederland weerspiegelt.

Redactie |

De deelname aan de grootste eetgedragsveranderingscampagne van Nederland blijft toenemen. De campagne werd gesteund door 52 partners en werd breed uitgedragen via supermarkten, bedrijfskantines, restaurants, media en online platforms. Zo heeft het bewustzijn gecreëerd over de impact van vlees en zuivel op het milieu en de gezondheid, en met een duidelijk effect: bijna 2 miljoen mensen zijn overtuigd om flexitarisch te eten.

Tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel vonden dit jaar boerenprotesten plaats: boeren gingen per tractor langs bij verschillende supermarkten die deelnamen aan de campagneweek. Ook werden consumenten opgeroepen door actiegroep Farmers Defence Force om deelnemende supermarkten te boycotten. Ondanks dat blijft het overgrote deel van de Nederlanders (79%) positief of neutraal staat tegenover de Week Zonder Vlees & Zuivel. Deze steun laat zien dat een aanzienlijk deel van Nederland openstaat voor meer plantaardige voeding.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home.Shops