apple-256261.jpg Tesco wil schoolkinderen een gezondere, actievere en sterkere start in het leven geven.

Buitenland

Britse Tesco pakt honger in de klas aan

CHESHUNT – De Britse supermarktketen Tesco kondigt een subsidieprogramma aan van £ 5 miljoen om gezonde voeding en gezonde activiteiten op scholen toegankelijker te maken. De subsidie kan worden aangevraagd door scholen en is bedoeld om leerlingen een ‘gezondere, actievere en sterkere start in het leven te geven’, legt Tesco uit.

Redactie |

In het eerste jaar kunnen 5.300 Britse scholen de ondersteuning aanvragen waarmee ze gezondere voeding kunnen aanbieden. Scholen kunnen een beurs van maximaal £ 1.500 aanvragen die kan worden besteed aan activiteiten die gericht zijn op het verstrekken van voedsel aan leerlingen. Ook kunnen ze de financiering gebruiken om nieuwe sport- en speeltoestellen te bekostigen om de leerlingen fysiek actief te houden. “Het aanpakken van honger in de klas is van vitaal belang om kinderen te helpen een sterkere start in het leven te krijgen”, stelt Jason Tarry, ceo van Tesco UK. “Kinderen met voldoende eten hebben meer energie, een betere concentratie en doen het uiteindelijk beter op school. Als bedrijf dat midden in gemeenschappen staat, weten we dat er dringend actie nodig is om het leven en de vooruitzichten van jongeren te verbeteren. We hopen dat ons initiatief gezinnen en scholen zal helpen die moeite hebben om kinderen te eten te geven.”

Liefdadigheid
De regeling wordt ondersteund door de Britse liefdadigheidsinstelling Groundwork en zal zich richten op scholen die geen geld en middelen hebben om gezonde voeding en activiteiten te bieden die het mentale en fysieke welzijn van jongeren stimuleren. “Scholen vormen het hart van onze gemeenschappen en we hebben duizenden projecten gesteund die werden geleid door leraren en ouders. We weten dat scholen er nu alles aan doen om gezinnen te helpen de stijgende kosten van levensonderhoud het hoofd te bieden, maar dat ook de schoolbudgetten onder grote druk staan. We zijn erg blij dat we via het Tesco-programma nu de aandacht kunnen richten op het helpen van scholen om extra ondersteuning te bieden aan degenen die dit het meest nodig hebben - gezinnen helpen rond te komen en kinderen te helpen leren en bloeien”, aldus Graham Duxbury, de Britse chief executive van Groundwork.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.