section1_page4_article34_2.jpg

Ondernemers

Interview: Waarom stapt De Haaij over van Coop naar Boon

GOUDERAK – Ondernemer Gerco de Haaij moest noodgedwongen op zoek naar een nieuwe formule voor zijn CoopCompact in het Zuid-Hollandse Gouderak. Dit terwijl hij eigenlijk juist heel tevreden was met Coop. “Ik heb hele fijne jaren gehad onder de vlag van deze formule en had onze samenwerking nog graag met jaren verlengd”, vertelt de ondernemer.

Door de fusie van Coop en Plus, en het naderende einde van Coop, moest De Haaij gaan zoeken naar een nieuwe formule. Hoewel de winkel ook overgenomen kon worden door Plus, besloten De Haaij en zijn vrouw Thea om dit niet te doen. “Niets ten nadele van Plus, hoor, want dit is ook een prima organisatie, maar ons gevoel vertelde ons dat we verder moesten kijken”, legt De Haaij uit. “Ik zie een andere formule als een soort trukendoos, waar je allemaal middelen krijgt om de winkel te laten werken. Je moet alleen zelf bekijken welk pakket je kiest.”
De Haaij nam de supermarkt in 2007 over van zijn vader, die de winkel al sinds 1980 in handen had. Het pand bevindt zich in het ruim 2500 inwoners tellende Gouderak, midden in de Biblebelt. Op zondag open zit er dus niet in, zolang het aan De Haaij ligt. “Maar op de andere dagen zorgen we dat het des te leuker wordt”, grapt de ondernemer.

Met vlag en wimpel
Na een periode waarin De Haaij alle opties overwoog, sprong Boon’s Dagmarkt er met vlag en wimpel bovenuit. “We vonden het geboden plan erg interessant, de mooie winkeluitstraling sprak ons meteen aan.” Het feit dat er al een aantal Plus-supermarkten in de omgeving gevestigd zijn, maar nog geen enkele winkel onder de vlag van Boon, gaf voor de ondernemersfamilie de doorslag. “Hierdoor kunnen we ons lokaal goed onderscheiden”, zo stelt De Haaij.

"We kunnen ons lokaal goed onderscheiden, omdat hier nog geen enkele winkel onder de vlag van Boon is"
section1_page4_article34_1.jpg

Klantvriendelijk
Naast de blik van een frisse keten in het dorp maakt de familie De Haaij het verschil op klantvriendelijkheid. “Wat ons als ondernemersfamilie onderscheidend maakt is het ‘er zijn voor de klant’. We zijn bereid om snel te schakelen en geven graag gehoor aan assortimentsvragen of wensen van klanten. Als we iets voor de klant kunnen betekenen, doen we dat zeker.” De winkel telt, ondanks het relatief kleine winkeloppervlak, een ruim assortiment waar klanten graag voor terugkomen.

Verbouwing
De winkel sluit op donderdag 9 maart zijn deuren voor een grote verbouwing waarmee binnen- en buitenkant worden voorzien van de Boon’s Dagmarkt-kenmerken. “Ik heb onlangs naar de bouwtekeningen gekeken en ik denk dat de winkel voor ruim 95 procent wordt verbouwd”, zegt De Haaij. “Doordat we de afgelopen jaren met enige regelmaat zijn gegroeid omdat we dan weer een naastgelegen pand over konden nemen, telt onze winkel verschillende vloeren, en hoogteverschillen. Dit gaan we voor het nieuwe concept volledig strak trekken, en er komen nieuwe koelingen en apparatuur in.”

De opening staat gepland voor drie weken later, op woensdag 29 maart. Over de openingsweek kan de ondernemer nog niet veel vertellen. “Maar we zijn er leuk mee bezig. Onder druk wordt alles vloeibaar! Het belooft een mooie opening te worden.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.