Idrisse-fris.jpg

Ondernemers

Fris supermarkt helpt kwetsbare gezinnen

AMSTERDAM – Op dinsdag 24 januari opent in Amsterdam-Osdorp Fris supermarkt, een sociale supermarkt. Hier kunnen tachtig financieel kwetsbare gezinnen gratis hun dagelijkse boodschappen doen. De supermarkt is een initiatief van Stichting Studiezalen, een stichting die ‘kinderen uit kwetsbare wijken de kans, ruimte en begeleiding geeft zichzelf te ontwikkelen’. Initiatiefnemer is sociaal ondernemer Abdelhamid Idrissi. Naast de gratis boodschappen is er een koffiehoek ingericht waar gezinnen kunnen praten met life coaches voor hulp en advies.

Redactie |

“Fris supermarkt ontneemt de dagelijkse stress voor het kind en het hele gezin. Deze plek is sterk ingebed in de bestaande werkwijze, visie en organisatie van Studiezalen”, vertelt Idrissi. “We zorgen ervoor dat gezinnen die deze steun nodig hebben elke dag boodschappen kunnen doen, waardoor er dagelijks contact is en er gezamenlijk gewerkt kan worden aan de zorgen en kansen. We laten hen pas los als de armoede is weggenomen en als langdurige positieve vooruitgang gegarandeerd is. Deze gezinnen verdienen het beste van het beste.”

Leren
Idrissi zegt verder: “Als er thuis rust is dan heeft het kind een fijne nachtrust, meer concentratie en ruimte om te leren en spelen. We helpen de ouders met het creëren van een gezonde thuissituatie. Dit doen we door armoede te verzachten en te werken naar zelfvertrouwen, een netwerk en een baan. Een gezonde thuissituatie zorgt ervoor dat een kind zicht beter kan ontwikkelen, betere schoolresultaten behaalt en nieuwe kansen grijpt.”

"FRIS voorziet in alles wat een gezin met kinderen dagelijks nodig heeft"

Steun
Fris supermarkt kan niet bestaan zonder de steun van diverse partijen die uit een maatschappelijke betrokkenheid aan het concept meewerken. Vomar levert het eerste jaar de houdbare producten. Verzorgingsmerk Naïf levert baby- en moederproducten. De koffie komt van Euro-Caps. Een aantal lokale bedrijven, Sultan Vleeswaren en Jan Oskam, werken samen voor de versafdeling. Tommy Tomato gaat warme lunches voor op school leveren. De marketing is in handen van The Happy Activist.

Dinsdag is burgemeester Halsema aanwezig om de eerste gevulde boodschappentas aan een gezin te overhandigen.

Bron: Levensmiddelenkrant