Buitenland

4 procent Belgische kassabonnen verkeerd

BRUSSEL – In bijna 4 procent van de gevallen komt het bedrag van een product aan de kassa van een Belgische supermarkt niet overeen met de in het schap gecommuniceerde prijs. In 2,12 procent valt dit nadelig uit voor de consument, in 1,85 procent voordelig.

Redactie |

Dit heeft minister Vincent Van Quickenborne geantwoord op een schriftelijke vraag van Peter Logghe van Vlaams Belang. Het antwoord is gebaseerd op controles in 197 supermarkten, waar in de eerste tien maanden van 2009 19.489 producten zijn gecontroleerd. De situatie is de afgelopen jaren wel licht verbeterd. In 2006 werden nog 4,6 procent verkeerde kassa-aanslagen vastgesteld en in 2008 4,09 procent. In vergelijking met 2008 deed er zich in 2009 vooral een daling voor wat betreft vergissingen die nadelig uitvallen voor de consument (van 2,27 tot 2,12 procent), terwijl het percentage dat voordelig uitvalt zelfs licht steeg (van 1,82 tot 1,85 procent).

Volgens Luc Andries, directeur distributie bij Unizo, is nultolerantie voor verkeerde prijsaanduidingen in de supermarkten in de praktijk niet haalbaar voor franchisenemers van de grote ketens. “Onze mensen krijgen ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 prijsstijgingen doorgestuurd. Ze moeten die allemaal zelf voor de openingstijd van de winkel manueel aanpassen in de rekken”, licht hij toe.

Bron: Belga

kassabon_large.jpg
kassabon_large.jpg