Buitenland

Amerikaanse Wegmans wil gezondheid klanten meten

ROCHESTER - De enige manier om de dreigende obesitasgolf tegen te gaan is allereerst de gezondheid van consumenten inzichtelijk te maken, vindt Danny Wegman, ceo van de Amerikaanse familieketen Wegmans Food Markets.

Joost Agterhoek |

Wegmans doet al jaren moeite om de bloeddruk van haar klanten op een gezond peil te brengen. “Daarvoor promootten we een goed dieet en sporten”, zegt Wegmans in een video-interview met de Amerikaanse retailsite Supermarket News. Van het totale door Wegmans aantal gemeten consumenten had in 2008 een te hoge bloeddruk. Nu is dat 14 procent. Een grote verandering, vindt Wegman. “Maar ik was pas echt verbaasd toen ik naar de Body Mass Index (BMI) van deze mensen keek. Het aandeel mensen met een gezond gewicht steeg van 29 naar 40 procent, het aantal mensen met obesitas zakte van 32 naar 25 procent.”

Suiker
Deze gezondheidstrend moet beter in kaart worden gebracht, zowel door de industrie als door de samenleving zelf, vindt Wegman. “Als we kunnen meten, kunnen we dingen doen die werken.” De ceo raadt de industrie aan zich op vijf punten te concentreren: BMI, bloeddruk, suikergehalte, cholesterol en roken. Wegman voorziet vooral problemen in het gebruik van suiker in de industrie. “Dat gaat gevaarlijk worden als obesitas en als gevolg diabetes toeneemt. Je kan niet veranderen wat je niet kan meten, dus daar moeten we mee aan de slag.”

Bron: Supermarket News

ceo_danny_wegmans_resized_site.jpg