Buitenland

Anti-plastic campagne België werpt vruchten af

BRUSSEL - De Belgische koepelorganisatie voor supermarkten, winkels en ketens (Fedis) boekt ferme resultaten in haar strijd tegen de plastic wegwerptas. In zeven jaar tijd daalde het aantal verstrekte tassen met 85 procent.

Remco van der Meij |

Sinds 2003 is daardoor al 4.873 ton plastic uitgespaard. In supermarkten zijn de plastic wegwerptassen helemaal verdwenen, behalve voor wie ervoor betaalt. De vermindering is het gevolg van een campagne van Fedis, de federatie van de distributieondernemingen. Sinds 2003 probeert de koepel de wegwerptas te bannen. Consumenten nemen massaal hun eigen boodschappentassen of - boxen mee en doen dat in alle kleuren en maten.

Overtroffen
Volgens schattingen gingen er in 2003 nog bijna drie miljard tassen over de toonbank. De sector dacht toen tegen eind 2009 het aantal tassen met 60 procent te kunnen verminderen. “Maar de consumenten zijn blijkbaar milieuvriendelijker dan voorspeld, want ondertussen zitten we al aan 85 procent”, aldus een woordvoerder. Alleen in kledingwinkels zijn de tassen nog schering en inslag.

Bron: Nieuwsblad.be

plastic_tas.jpg