Buitenland

Carrefour gunt AH zijn experiment

BRUSSEL – Carrefour-topman Lars Olofsson is niet verontrust over de komst van Albert Heijn naar België. De Franse retailer werkt aan een herlancering van zijn Belgische hypermarkten.

Peter Smit |

“Ik zie niet in wat Ahold kan bijbrengen op de Belgische markt. Maar ik gun ze hun experiment”, zegt Olofsson tegen de zakenkrant De Tijd. Het prijsimago dat Albert Heijn in België is vooruitgesneld verontrust de Carrefour-ceo niet. “Prijs is slechts een van de factoren, en zeker niet de belangrijkste, die een rol spelen bij de keuze van de klant voor een bepaalde winkel.” Nabijheid van een winkel en het aanbod is volgens Olofsson een doorslaggevender reden voor consumenten om voor een supermarkt te kiezen.

Omzetgroei

Olofsson was vorige week donderdag aanwezig bij de opening van de Carrefour Planet in het Belgische Bergen. Vorig jaar gaf de topman opdracht tot een herijking van het hypermarkt-concept. Met een investering van 1,5 miljard euro moeten alle 500 Carrefour-hypermarkten worden omgebouwd naar het nieuwe Planet-concept, waarbij meer focus ligt op food en minder op non-food. Doel van Olofsson is om de omzet te laten groeien van 100 miljard euro in 2010 naar 120 miljard euro in 2015.

Bron: De Tijd

carrefour_planet_vk.jpg