Buitenland

Gezichtsherkenning en QR-code in Korea al ingeburgerd

SEOUL, ZUID-KOREA – Terwijl mobiel betalen in Nederland nog in de testfase zit, zijn technieken als gezichtsherkenning, QR-codes en wifi in Zuid-Korea allang doorgedrongen in het straatbeeld en de retail. Supermarktformule en marktleider E-mart loopt qua innovatie voorop.  

Redactie |

Steeds vaker zien we uit Zuid-Korea berichten voorbijkomen over inspirerende en innoverende toegepaste retailtechnologie. Iedereen kent inmiddels de virtuele winkel van Tesco Homeplus in een metrostation. De virtuele wand vol QR-codes en product shots bestaat nog steeds. De wand is niet zozeer bedoeld om ter plekke shoppers over te halen om producten te scannen en te bestellen, maar wel om de shopper eraan te herinneren boodschappen te doen bij Homeplus. Maar Zuid-Korea wordt met name digitaal op de kaart gezet door ’s lands grootste supermarktformule E-mart. Bijzondere ideeën zoals instore winkelnavigatie, door gebruik te maken van signalen van ledverlichting in de winkel naar de smartphone-app van de klant, inclusief kortingscoupons. Of neem de Sunny Sale-campagne die het doel had de stille lunchuren te stuwen. Door gebruik te maken van schaduwen en de stand van de zon is op straat tussen twaalf en één uur ‘s middags een levensgrote QR-code te zien. Eenzelfde aandachtstrekker was de E-mart Flying Store: verspreid door de stad waren grote ballonnen met Wifi-routers eraan te vinden die nieuwsgierige consumenten verleidden om in te loggen op het signaal. Als beloning kregen ze kortingscoupons, die ze in de bestelapp direct konden besteden.

Ingeburgerd
Tijdens mijn bezoek heb ik een aantal locaties bezocht van bovengenoemde voorbeelden om deze aan den lijve te ondervinden. Het merendeel van de initiatieven bleek óf een guerrilla marketingactiviteit te zijn, of een test. Zijn de berichten dat Azië ver vooruitloopt in (technologische) ontwikkeling op Europa en Amerika dan een fabeltje? Nee, dat niet. In tegenstelling tot Europa is de QR-code in Zuid-Korea al een ingeburgerd fenomeen. Nagenoeg overal heb je wifi en facial recognition advertising zie je volop. In vergelijking met Nederland is technologie op straat en in de winkels in het algemeen veel meer zichtbaar. Technologische snufjes wordt ingezet om de shopper te entertainen, te informeren en te helpen. Van informatie over de wachttijd voor het eten in een restaurant tot het scannen van producten om te zien waar deze vandaan komen. En niet alleen in moderne stores, je ziet technologie ook in de ‘gewone’ winkel.

Geklungel
Het gebruik van de telefoon is in Zuid-Korea nog intenser dan in Nederland. Van reizen, lezen, gamen, betalen en de voorraad van een product in een winkel checken tot de aankoop zelf. Verder kun je er ook mee bellen. Ik vind het te bizar voor woorden dat we in Nederland mobiel betalen aan het ‘testen’ zijn, terwijl dit in landen als Japan en Korea al jaren de gewoonste zaak van de wereld is. Ook het kostenverslindende geklungel zoals met de OV-chipkaart - een mooi voorbeeld van het ‘not invented by me’-syndroom, oftewel zelf het wiel uit willen vinden terwijl een ander al een oplossing heeft - is iets wat welig tiert in Europa. En dat is jammer, want behalve dat dit veel geld kost, staat het ook de ontwikkelingen in de weg die ons leven en dus dat van de shopper vergemakkelijken.

Shoppermarketeer Art Frickus reisde onlangs af naar Zuid-Korea om daar toonaangevende foodformules en -concepten te bestuderen. In een serie reportages brengt hij daarvan verslag uit in Levensmiddelenkrant. Op het gebied van blurring, gezondheid en de toepassing van nieuwe retailtechnologie lopen de Koreanen voorop.

 

Bron: Levensmiddelenkrant

interactieve_outdoor_reclame_incl_gratis_downloaden_muziek.jpg