Buitenland

Huismerk onder licentie hit in Franse supermarkt

PARIJS - Wereldwijd proberen huismerken zich voortdurend te onderscheiden om marktaandeel af snoepen van de A-merken. Franse supermarktketens maken daarbij veelvuldig gebruik van de marketingmacht van strip- en filmfiguren.

Remco van der Meij |

Tot op heden vergrootten de grote Franse supermarktketens het marktaandeel van hun huismerken vooral op basis van een lagere prijs. Nu lijken ze een nieuwe bron voor verdere groei gevonden te hebben middels licentieproducten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de marketingmacht van strip- en filmfiguren en kunnen specifieke doelgroepen, zoals kinderen, beter worden aangesproken.

Honderdtal producten
Zo legt grootgrutter Carrefour de laatste hand aan een huismerk dat speciaal gericht is op jonge kinderen. Nog dit kwartaal worden er onder licentie van Disney's Micky Mouse en zijn vrienden diverse producten geïntroduceerd. Ook voert concurrent Casino - inmiddels meerdere jaren - in de lente een promotie waarbij tot op heden producten onder licentie van Ice Age, Monopolie en Indiana Jones werden aangeboden. Verder heeft Système-U afgelopen zomer een huismerklijn gelanceerd speciaal gericht op kinderen. Onder licentie van Warner Bros' Looney Tunes worden een honderdtal producten als ijsjes, koekjes, drinks, zuivel en diepvries aangeboden.

Windeieren
Het investeren in licenties legt de ketens geen windeieren. De nieuwe range kindercereals van Système-U onder U-Loony Tunes heeft 30 procent extra omzet gegenereerd in vergelijking met het oude huismerk.

Bron: IPLC / FoodHolland

looney-tunes-the-untouchables.jpg