Buitenland

Lasterpraat over Heineken in Zuid-Afrika

SEDIBENG/SOWETO - Heineken heeft een ware bieroorlog ontketend in Zuid-Afrika door de bouw van de Sedibengbrouwerij, die donderdag officieel wordt geopend. South African Breweries (SAB), van oudsher vrijwel monopolist in Zuid-Afrika, gooit de laatste maanden alle registers open en voert een lastercampagne - vooral tegen Heineken's populaire Amstelbier.

Willem-Paul de Mooij |

"Wij zijn internationaal stevige concurrentie gewend, maar dat een bedrijf van deze statuur zich tot dergelijke methodes verlaagd is opvallend", zegt Tom de Man, directeur Afrika en Midden-Oosten voor Heineken. "Ze hebben bijvoorbeeld fluistercampagnes op touw gezet in de townships, waarbij wordt verteld dat Amstel nu met ander water wordt gemaakt en niet meer hetzelfde smaakt."

Lokale marketeers als Pearl Motha zien 'de laster' dagelijks in townships als Soweto. "SAB speelt hier smerige spelletjes. Ze zetten verkopers onder druk of betalen hen steekpenningen, bijvoorbeeld om de Heineken-koelkasten uit het zicht te zetten." Motha werkt voor Brandhouse, dat de marketing doet voor Heineken, Diageo (o.a. Smirnoff en Johnnie Walker) en Namibian Breweries, dat het lokaal populaire Windhoekbier brouwt.

Volgens Tom de Man strooit SAB talrijke leugens de wereld in. Heineken stapt daarom naar de Zuid-Afrikaanse advertentiecommissie en bereidt ook een gang naar de rechter voor. "Ze hebben nu een grote advertentiecampagne 'Demand More' waarin wordt gesuggereerd dat voor de kleinere Amstel-flessen dezelfde prijs moet worden betaald, maar de flesjes zijn goedkoper! Als we posters laten ophangen waarin de 660 mililiter Amstel-flessen worden aangeprezen voor 10 rand (€1), dan zijn die posters een uur later verdwenen. Daar hebben we fotografisch bewijs van verzameld."

Bron: De Financiele Telegraaf