Buitenland

Prijsbarometer Colruyt zorgt voor ophef

ANTWERPEN - De Belgische supermarktketen Colruyt wil aan iedere consument laten zien dat zij de allergoedkoopste retailer is. De ‘Prijsbarometer’ waarin de keten zichzelf vergelijkt met andere ketens, zorgt inmiddels voor ophef bij onder meer Carrefour en Delhaize.

De Colruyt Prijsbarometer is de nieuwste stap in de prijzenoorlog in België. Colruyt vergeleek al langer zijn prijzen met die van de concurrenten in de streek en vermeldde op zijn website de zogenaamde ‘prijsindex’. De Prijsbarometer gaat echter veel verder en is volgens Colruyt ‘een logische derde stap in ons laagsteprijzenverhaal’. ‘Met de Prijsbarometer willen we onze klanten een beter idee geven van wat hun voordeel is om bij Colruyt te komen winkelen’ aldus commercieel directeur Jean-Piere Roelands. Per Colruyt-filiaal vergelijkt de supermarkt daarvoor op een bepaalde dag en voor bepaalde productgroepen zijn prijzen met die van de super- en hypermarkten Delhaize en Carrefour en met die van de harddiscounters Aldi en Lidl in de streek. De concurrentie is niet blij met de nieuwste prijsaanval van Colruyt omdat er appels met peren zouden worden vergeleken. ‘Een Delhaizeklant koopt totaal anders dan een Colruytklant’, zo klinkt het, en ‘de prijzen een op een vergelijken zoals Colruyt doet kan niet en klopt ook niet’, aldus een woordvoerder van Carrefour.
Volgens Colruyt is de prijsvergelijking gecertificeerd door Quality Control, een onafhankelijk instituut voor kwaliteitscontrole.

Bron: