Buitenland

Prijzenoorlog in VS nekt Delhaize

 BRUSSEL - De Belgische keten Delhaize houdt vast aan de winstprognose voor 2009 ondanks sterk gedaalde verkopen in de VS. Daar kampt het supermarktconcern met een heuse prijzenoorlog.

Willem-Paul de Mooij |

 Daardoor viel de concernomzet in het vierde kwartaal met 10 procent terug. Het slotkwartaal van 2008 was een week langer dan afgelopen jaar. Daarnaast werkte de zwakkere dollar tegen. In de VS daalde de omzet van de winkelketens Food Lion, Hannaford en Sweet Bay met 8,5 procent terug naar omgerekend 3,2 miljard euro. Een directe concurrent in de VS, Supervalu, rapporteerde woensdag een omzetdaling van 9,5 procent. De VS zijn voor Delhaize de belangrijkste markt. Meer dan de helft van de in totaal 2670 winkels bevinden zich daar, en ongeveer 70 procent van de omzet wordt er gerealiseerd. In België stegen de verkopen met 6,3 procent naar 1,2 miljard euro.

Bron: Dft

delhaize.jpg