Buitenland

Whole Foods oneens met aanpassing assortiment

AUSTIN - Amazon is van plan om Whole Foods rendabeler te maken en het assortiment uit te breiden. Daar is de Amerikaanse supermarktketen het echter niet mee eens.

Lisa van der Linden |

Een half jaar na de overname van Whole Foods door Amazon gaat het mis. De twee partijen liggen in de clinch vanwege de plannen van Amazon. Dat bedrijf wil meer private labels in het aanbod en op termijn ook fmcg-producten in de schappen zien. Dat is niet zoals het biologische Whole Foods het assortiment voor ogen heeft.

Kwaliteitsnormen
“Whole Foods hanteert hele hoge kwaliteitsnormen. Producten zoals Coca-Cola voldoen daar niet aan. Als het echter om nieuwe producten gaat die voldoen aan onze normen, dan nemen we die zeker in overweging”, vertelt Brooke Buchanan, woordvoerder van Whole Foods, aan Yahoo Finance. Volgens hem past Coca-Cola niet in het schap van Whole Foods. In de strikte regels van het bedrijf mogen producten geen kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur-, smaak-en zoetstoffen of onverzadigde vetten bevatten. In dat plaatje past Coca-Cola of Coca-Cola Light niet.

Rendabel
Met de aanpassing van het assortiment wil Amazon de supermarktketen rendabeler maken. De laatste twee jaar voordat Amazon de keten overnam was er een daling te zien in de verkopen. Amazon heeft dat weten om te buiten en in drie maanden tijd steeg de verkoop met 4,4 procent, aldus het bedrijf. De private labels van Amazon liggen naar verwachting vanaf deze maand in de winkel, maar voor de fmcgproducten is nog geen toestemming gegeven door Whole Foods. Een medewerker van de bio-supermarkt vertelde aan Yahoo Finance dat veel klanten en medewerkers teleurgesteld zijn over de beslissing van Amazon. Juist het feit dat er geen fmcgproducten worden aangeboden onderscheidt Whole Foods van andere supermarkten.

Bron: Levensmiddelenkrant

biologisch_groen_bio_duurzaam_whole_foods_presentatie-a900x525.jpg