Fabrikanten

'Boost geven aan categorie met premium diervoeding'

DUIVEN - Nedac Sorbo Mascot verwacht binnen twee jaar met Best for your friend het grootste hondensnackmerk te zijn binnen de Nederlandse retail. Vergeleken met vorig jaar maakte dit merk volgens Nielsen-onderzoek in 2018 al een indrukwekkende groei door van 17,3 procent.

Bart Manders |

Dit onthullen Auke Posthumus en Marnix van Lith, respectievelijk business development manager en salesmanager petcare van Nedac Sorbo Mascot, in een uitgebreid interview. Levensmiddelenkrant vraagt hun hoe zij met het diervoedingsmerk Best for your friend een boost willen geven aan de petcare-categorie in de supermarkt.

100% natuurlijk
Met Best for your friend onderscheidt Nedac Sorbo Mascot zich volgens Van Lith al sinds de jaren negentig binnen de Nederlandse supermarktwereld. “In de loop der jaren zijn honden en katten een steeds belangrijker onderdeel gaan vormen van het gezin”, licht Van Lith toe. “Consumenten willen hun huisdieren steeds meer goede voeding voorschotelen. De laatste tijd zien we steeds meer dat zij trends in humane voeding, zoals de toenemende vraag naar natuurlijke ingrediënten, graag zien doorvertaald in kwalitatief hoogstaande voeding en snacks voor hun hond of kat. Een groot deel van de honden- en kattenvoeding onder het merk Best for your friend is daarom 100% natuurlijk en bevat geen kunstmatige toevoegingen en suikers. Onze belangrijkste achterliggende doelstelling is om kwalitatieve diervoeding die vroeger alleen in dierenspeciaalzaken verkrijgbaar was naar de supermarkt te brengen en deze aan te bieden voor een acceptabele prijs.”
Nedac Sorbo Mascot is bewust overgestapt op nieuwe verpakkingen voor het Best for your friend-merk. “Onze groene verpakkingen vervangen wij door zwarte varianten”, zegt Van Lith. “Deze onderstrepen het premium karakter van onze diervoeding.”

E-commerce
“Als zelfstandig opererende businessunit binnen Nedac Sorbo Mascot ontwikkelen en sourcen wij onze producten samen met onze partners en we bepalen daarmee de samenstelling en kwaliteit van ieder product”, zo benadrukt Van Lith. “De traditionele diervoedingsmerken in het supermarktschap hebben het moeilijk. Dit komt mede omdat de productassortimenten onvoldoende aansluiten op de nieuwste wensen van consumenten voor hun hond of kat. De diervoedingscategorie in de supermarkt groeit op dit moment slechts 1 tot 2 procent en de totale verkochte volumes dalen. Het segment hondensnacks groeit op dit moment hard. Ook zit er wat groei in diervoeding in kleinverpakkingen. De totale categorie staat mede onder druk van de toenemende e-commercetrend. Steeds meer consumenten kiezen er namelijk voor om hun diervoeding thuis te laten bezorgen. Zij hebben geen zin om met grote zware verpakkingen door de supermarkt te sjouwen of vinden een bepaald product niet terug in de supermarkt. De vraag is dus hoe retailers in dit lastige speelveld toch categoriegroei kunnen realiseren. Onze overtuiging is dat dit kan met onze premium natvoeding, snacks en brokken, die consumenten voorheen alleen in dierenspeciaalzaken konden vinden.”

Double digit
Posthumus verwijst naar Nielsen-cijfers, waaruit blijkt dat Best for your friend als diervoedingsmerk al een aantal jaren een double digit groei doormaakt in de supermarkt “Het afgelopen jaar was deze groei zelfs 17,3 procent”, zegt hij. “Onze hondensnacks groeien nog twee keer zo hard. Onze ambitie is om binnen twee jaar de grootste in de supermarkt te worden met deze snacks. Als het zo doorgaat qua groei, dan moet dit al binnen 12 tot 24 maanden lukken. Onze Best for your friendkauwstick met kippenvlees is al sinds vorig jaar de best verkochte hondensnack in Nederland. Na onze snacks en natvoeding hebben we onlangs ook een nieuwe lijn hondenbrokken onder dit merk geïntroduceerd. Deze brokken hebben een bijzondere samenstelling van vers vlees en groenten. De eerste Nederlandse supermarktketens hebben de nieuwe lijn inmiddels in hun assortiment opgenomen. Hiermee begeven we ons binnen retail in een zeer competitieve productcategorie met minder spelers en minder schapruimte.”
Met de hondenbrokkenlijn breidt Nedac Sorbo Mascot op een doordachte manier zijn merk Best for your friend uit, zo verduidelijkt Van Lith. “Deze premium brokken hebben een hoog vers vlees/ visaandeel, zijn tarwevrij en 100% natuurlijk. Wat we bij Nedac Sorbo Mascot doen, is geen rocket science. We luisteren naar de klant en brengen producten op de markt waar de consument behoefte aan heeft. Op die manier bouwen we ons merk iedere dag verder uit.”

Interessante trends
Van Lith benadrukt dat Nedac Sorbo Mascot met Best for your friend continu wil blijven innoveren. “Ons streven is om in de Nederlandse retail nieuwe en onderscheidende producten te blijven aanbieden”, zegt hij. “Hiervoor volgen we de internationale diervoedingsmarkt op de voet en houden we trends nauwlettend in de gaten. We reizen regelmatig naar Engeland en Amerika om daar trends in diervoeding te ontdekken. Amerika loopt op dit gebied ver voor op Europa. En ook bij de spelers in dierenspeciaalzaken pikken we regelmatig interessante trends op. Zo zien we binnen het hondensnacksegment dat de vraag naar traditionele kauwbotten gemaakt van runderhuid afneemt. Consumenten kiezen voor hun hond steeds meer kwalitatief hoogstaande snacks met een hoog vleespercentage. Onze hondensnacks hebben een hoog vleesaandeel en bestaan verder uit volledig natuurlijke ingrediënten. We zien dus ook dat humane voedingstrends steeds meer een-op-een zijn terug te zien in diervoeding. Daarom spelen we met Best for your friend nadrukkelijk in op de toenemende behoefte aan goede glutenvrije diervoeding en aan natuurlijke producten zonder smaak- en kleurstoffen. Wij zien geen reden meer om suiker en zout toe te voegen aan onze honden- en kattensnacks, omdat zij dankzij hun hoge vleespercentage al een uitgesproken smaak hebben.”

Consumenten
Naar eigen zeggen zoekt Nedac Sorbo Mascot regelmatig direct contact met consumenten. “We hechten veel waarde aan dit contact”, benadrukt Posthumus. “Wij vinden het belangrijk om hen op consumentenbeurzen en via onze socialmediakanalen het kwaliteitsverhaal van Best for your friend te vertellen. Wij gaan graag met consumenten in gesprek en vinden het van belang om hun positieve of kritische feedback op onze producten te krijgen. Hiervan kunnen we ontzettend veel leren. Consumenten geven bijvoorbeeld aan dat hun hond of kat onze natvoeding niet alleen heel lekker vindt, maar dat zij ook een positief verschil zien in de gezondheid van hun dier. Ook horen we vaak dat onze hondenvoeding een uitkomst biedt voor honden die last hebben van allergieën. Hun darm-of huidproblemen verdwijnen hierdoor.”

Specialist
Van Lith is ervan overtuigd dat Nedac Sorbo Mascot met Best for your friend de categorie diervoeding in de supermarkt in de toekomst aanzienlijk kan laten groeien. “We merken dat inkopers en categorymanagers van supermarktformules ons steeds meer als een specialist in natuurlijke diervoeding beschouwen. Als zelfstandige businessunit binnen Nedac Sorbo Mascot beschikken we over een team van mensen dat zich uitsluitend met petcare bezighoudt, inclusief twee categorymanagers. Onze grote kracht is dat wij hier veel zelf kunnen beslissen, van onze kwalitatief hoogstaande producten tot onze uiteenlopende verpakkingsvarianten. Bovendien bieden we diverse logistieke oplossingen, onder andere vanaf ons kantoor en magazijn in het Gelderse Duiven. De groeipotentie van onze diervoedingsproducten kunnen wij voor retailers uitstekend onderbouwen met actuele Nielsen-cijfers.”

Belangrijke categorie
Als business development manager petcare heeft Posthumus tenslotte nog een duidelijk advies voor supermarktondernemers. “Ik zou hen willen adviseren om heel goed te kijken naar wat er op dit moment gebeurt binnen de Nederlandse dierenspeciaalzaken. Het aantal consumenten dat deze zaken bezoekt, neemt de laatste jaren sterk af. Zij kiezen er steeds meer voor om hun diervoeding online te bestellen en thuis te laten bezorgen. Mijn advies is daarom: laat deze voor e-commerce kiezende consumenten niet lopen, maar bedien hen in de supermarkt met premium producten. De Nederlandse diervoedingsmarkt is goed voor een omzet van zo’n 1,4 miljard euro en in de supermarkt vormt diervoeding 1 procent van de totale omzet.

Bron: Levensmiddelenkrant

dsc04171-a900x525.jpg