‘Consument bespaart ongemerkt water en energie’ | Levensmiddelenkrant

‘Consument bespaart ongemerkt water en energie’

INTERVIEW- ROTTERDAM- Virginie Helias verwacht over tien jaar géén baan meer te hebben als vice president of global sustainability van Procter & Gamble. Zij denkt dat tegen die tijd duurzaamheid zo ver is doorgevoerd  in de bedrijfsvoering van de fabrikant dat er geen aparte functie meer voor nodig is. Maar voor het zo ver is, heeft Helias nog aardig wat te bereiken als hoofdverantwoordelijke duurzaamheid.

Zo wil Procter & Gamble ervoor zorgen dat voor het einde van 2018 in ruim 90 procent van haar haarverzorgingsproducten die op de Europese markt verschijnt tot 25 procent gerecycled plastic is verwerkt. Bovendien wil de fabrikant dat haar wasmiddelen tegen 2020 zodanig zijn ontwikkeld dat consumenten het grootste gedeelte van hun was (70 procent) kunnen wassen in koud water en wil het bedrijf tegen 2020 de wereld van 15 miljard liter schoon drinkwater kunnen voorzien. Het zijn grote missies, maar het zijn maar enkele die op de lijst staan van de fabrikant. Duurzaamheid is een belangrijk punt voor Procter & Gamble. Aan Levensmiddelenkrant legt de vice president of global sustainability uit wat haar plannen zijn voor de komende jaren.

Hoe ver is de Nederlandse consument volgens u op het gebied van duurzaamheid?
“Erg ver. Het recyclingcijfer van Nederland is een van de hoogste van Europa, 51 procent van de producten wordt gerecycled. Dit is een goede indicatie hoe mensen tegenover een duurzame levensstijl staan. Daarnaast wordt er in Nederland veel gefietst, wat ook een goede indicator is.”

Wat zijn de plannen van Procter & Gamble voor de Nederlandse markt?
“Deze ontwikkelen we niet voor een land op zich, maar dit doen we voor de hele wereld. Onze wereldwijde doelen, die ook gelden voor Nederland, zijn verdeeld over drie hoofdonderwerpen: water, energie en afval. Al onze producten nemen we apart onder de loep, zodat we specifiek kunnen nagaan welk product op welk terrein de grootste impact nalaat. Als we bijvoorbeeld kijken naar Ambi Pur, verkrijgbaar op de Nederlandse markt, dan ligt de grootste milieu-impact in het verpakken van dit product. Sommige van deze verpakkingen zijn op dit moment nog erg moeilijk te recyclen in de bestaande infrastructuur. Een voorbeeld hiervan is de spuitkop van de luchtverfrisser spray die gemaakt is van plastic en aluminium. Om het te recyclen moeten deze stoffen gescheiden worden en dat is een nachtmerrie voor recycleaars. Om dit product toch honderd procent recyclebaar te maken, werken we samen met het bedrijf Terracycle en hebben we het Huishoud Recycling Programma opgezet. Consumenten kunnen hun lege huishoudmiddelen, waaronder Ambi Pur, naar het postkantoor brengen en vanuit daar komen de verpakkingen bij Terracycle terecht. Dit bedrijf zorgt ervoor dat de verpakking voor honderd procent hergebruikt wordt. Dit project is zo’n succes, dat we het vorig jaar na een test in Canada en het Verenigd Koninkrijk, ook hebben gelanceerd in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten.”

U bent nu zes jaar verantwoordelijk voor sustainability binnen Procter & Gamble en u heeft al aardig wat bereikt. Wat is uw grootste doel dat u als hoofdverantwoordelijke duurzaamheid nog wilt bereiken?
“Mijn doel is dat duurzaamheid iets wordt waar journalisten niet over hoeven te schrijven. Dat het mainstream wordt in de bedrijfsvoering van Procter & Gamble. Dat iedereen ervan overtuigd is dat duurzaamheid iets is waar je als bedrijf mee kunt groeien. Hoe lang dat gaat duren, is moeilijk te zeggen, maar als ik over tien jaar nog in deze functie zit, is mijn missie mislukt. Ik verwacht dat het doorvoeren van duurzaamheidsdoelstellingen in ons bedrijf, maar ook over de hele wereld, de komende jaren steeds makkelijker wordt. Wat ik de afgelopen zes jaar heb bereikt, kan ik straks in één jaar bereiken. Dat komt omdat er bedrijven uit de branche, retailers, distributeurs, fabrikanten én de consument, steeds meer bezig zijn met duurzaamheid. Ik krijg vragen vanuit retailers die zeggen: kunnen we gaan zitten om te kijken hoe we op dit gebied kunnen samenwerken?"

Zoals u zelf ook stelt zijn er steeds meer fabrikanten die zich richten op duurzaamheid, ook concurrenten van Procter & Gamble. Zijn jullie verder op dit terrein dan bijvoorbeeld Unilever is?
“Dat is moeilijk te zeggen, want Unilever heeft ook veel andere producten in hun assortiment, zoals food. Maar op veel terreinen werken we aan dezelfde doelstellingen en dat is juist goed. Dat betekent dat er echt wat kan veranderen in de wereld. Op sommige terreinen werken we ook samen met de industrie, ook met Unilever.”

Lees de rest van het interview in Levensmiddelenkrant, week 13. Nog geen abonnement? Klik hier.

 

Bron: Levensmiddelenkrant