Fred van Beek: ‘Samenwerken is samen winnen’ | Levensmiddelenkrant

Fred van Beek: ‘Samenwerken is samen winnen’

ROTTERDAM - Van alle uitgereikte Gouden Partners sleept Unilever verreweg de meeste in de wacht. Het levensmiddelenconcern ontvangt er maar liefst elf in vier verschillende categorieën. Dat zijn er flink meer ten opzichte van twee jaar geleden, toen het bedrijf nog met vijf prijzen aan de haal ging. Toch ziet vice president sales retail en out-of-home Fred van Beek nog zeker ruimte voor verbetering.

“In deze vier categorieën zijn zestien prijzen te verdelen. Wij gaan er met elf naar huis, dat is een prachtig resultaat, maar over twee jaar willen we ze natuurlijk alle zestien veroveren. Dat kán ook als ik kijk naar wat we allemaal doen. Je moet altijd ambitieus blijven”, begint Van Beek met zijn verhaal. De vice president benadrukt dat Unilever ondanks het feit dat het bedrijf vaak prijzen wint, nog altijd erg blij is met een waardering als deze. Zeker als het gaat om samenwerking. “Het bewijst dat we met de juiste dingen bezig zijn.” Binnen Maaltijden, Soep- en soepverrijkers, Persoonlijke verzorging en Was- en reinigingsmiddelen wint Unilever op zowel ‘Omzetprestatie’ als ‘Succes van introducties’. Binnen geen van de vier categorieën wint Unilever echter op het criterium ‘Rendementsbijdrage’. Dat heeft volgens Van Beek niets te maken met het feit dat retailers geen rendement maken op de producten van het concern. Integendeel, het rendement is de laatste jaren juist sterk verbeterd, luidt de overtuiging van de vice president. Het heeft alles te maken met de perceptie, denkt hij. “De marge op onze producten is uitstekend, maar het beeld blijft hier en daar bestaan dat dit niet het geval is.”

350 nieuwe producten
Unilever wordt door de inkopers vooral gewaardeerd voor de innovativiteit. Het bedrijf heeft hierin de laatste twee jaar dan ook duidelijk een slag geslagen. “We hebben afgelopen jaar 350 nieuwe producten op de markt gebracht. Bovendien zijn onze innovaties van de laatste jaren veel meer gericht op trends dan in het verleden. Toen innoveerden we vanuit kracht, nu echt op consumentenbehoefte”, legt Van Beek uit. Zo introduceerde het concern de verspakketten van Knorr, vers gecombineerd met gemak, precies waar de consument om vraagt, benadrukt Van Beek. “Ander mooi voorbeeld is Andrélon Silver Care. Daarmee spelen we volledig in op de vergrijzing in Nederland.”

Verbeteringen
Deze week lanceert Unilever ook een uniek product, ditmaal onder het merk Calvé. “Volledig on trend komen we met hele lekkere pindakaasbars. Deze introductie past volledig bij de trend van snacking. De vaste drie eetmomenten verdwijnen, consumenten eten vaker en kleinere porties door de dag heen. Daarbinnen past dit product helemaal”, legt Van Beek uit. Naast de introductie van nieuwe producten, doet Unilever ook veel om het huidige assortiment te verbeteren. “Denk aan duurzaamheid. We verbeteren verpakkingen en blijven de hoeveelheid duurzame ingrediënten vergroten. Zo zijn we bezig met het verduurzamen van de garnalen die we gebruiken voor de kroepoek van Conimex. Ook op het vlak van gezondheid zoeken we continu naar verbeteringen. Zo bevat Lipton Ice Tea sinds afgelopen jaar 45 procent minder suiker en hebben we de hoeveelheid suiker in de Conimex ketjap met maar liefst 50 procent teruggebracht. En ook aan de groeiende groep veganisten is gedacht.

We hebben nu meerdere Ben & Jerry’s smaken die ook in een veganistische en lactosevrije variant verkrijgbaar zijn”, zegt Van Beek. Naast ‘Succes van introducties’ scoort Unilever ook bovengemiddeld op het criterium ‘Meedenken op assortimentsniveau’. Een verdienste van het grote field salesteam van Unilever, zegt Van Beek. “Niet alleen bij de introductie kijken we veel meer naar trends en consumentenbehoeftes, dat doen we ook in de samenwerking met retailers. Er is steeds meer behoefte aan lokale activiteiten. Van carnaval in het zuiden tot de Sneekweek in het noorden van het land. We spelen er dankzij onze gerichte buitendienst samen met de retailers steeds nadrukkelijker op in. Bovendien zijn de behoeftes in de steden vaak heel anders dan die in buitengebieden, daar moet je het aanbod op aanpassen. De consument verwacht ook een gericht aanbod. Wij helpen de retailer daarbij.”

Koesteren
Tot slot wil Van Beek nog even benadrukken dat de samenwerking die Nederlandse supermarktformules en fabrikanten met elkaar hebben uniek is. “In Nederland werken retailers en fabrikanten nog echt samen, in het buitenland is dat vaak wel anders. Dus dat wij als fabrikanten samen met supermarkten samen producten ontwikkelen, samen promoties opzetten, dat is iets wat we moeten koesteren. We moeten er met elkaar voor zorgen dat dit zo blijft. Want samenwerken is samen winnen”, besluit Van Beek.

Bekijk hier de andere winnaars van de Gouden Partner 2018. 

Bron: Levensmiddelenkrant