Fabrikanten

Groeiende verkopen baten Colgate niet

NEW YORK - De Amerikaanse fabrikant van verzorgingsproducten Colgate-Palmolive houdt last van de sterke dollar. Het bedrijf verkocht vorig kwartaal 1,5 procent meer tandpasta, shampoo, schoonmaakmiddelen en diervoer, tegen hogere prijzen, maar zag de omzet met 6 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Joost Agterhoek |

Het concern meldde donderdag een omzet van 4 miljard dollar (3,6 miljard euro) over de eerste drie maanden van het jaar. Die opbrengsten werden voor 10 procent gedrukt door de opmars van de dollar. Zonder de invloed van valuta's en overnames ontstond een plus van 4 procent. De nettowinst trok met 40 procent aan tot 542 miljoen dollar. Afgezien van bijzondere posten zakte het resultaat echter met 4 procent.

Tandenborstels
Colgate was afgelopen kwartaal goed voor ruim 45 procent van alle tandpasta die wereldwijd werd verkocht. Het bedrijf bedient verder een derde van de internationale markt voor niet-elektrische tandenborstels.

Bron: ANP

colgate_palmolive_logo-a900x525.jpg