Fabrikanten

Grolsch brouwt honingbier voor Kika

ENSCHEDE – Grolsch lanceert binnenkort een witbier met honing, speciaal voor Stichting Geniet & Geef. Die werkt jaarlijks met een andere brouwerij samen voor het goede doel en dit keer is dat Grolsch. De volledige opbrengst gaat aan KiKa.

Mathijs van Eeten |

Geniet & Geef heeft sinds de start in 2012 al meer dan 500 duizend euro opgehaald met de verkoop van bier, meldt de organisatie, die sinds 2014 een stichting is. De ‘Honing Weizen’ is een nieuwe toevoeging aan het aantal beperkt verkrijgbare smaken. Grolsch is de ‘Brouwer van 2019.’ Respectievelijk gingen De Koninck, Lindenboom, De Koningshoeven (bekend van La Trappe), Hertog Jan, Jopen Bier en Brouwerij ’t IJ de Twentse brouwer voor.

Rozemarijn
Aan het witbier is niet alleen honing toegevoegd. Meesterbrouwer Guy Evers deed naast honing wat extra’s aan het bier. “Alleen toevoeging van honing vond ik niet spannend genoeg. Ik houd van koken en maak thuis wel eens Canard à l’orange. Google dat maar eens even”, zegt Evers. “Zo kwam de receptuur tot stand voor onze Honing Weizen met echte honing, sinaasappel en rozemarijn.”Het bier heeft een alcoholpercentage van 5,5 procent.

Er is een hoeveelheid van 78 hectoliter bier gebrouwen, symbolisch naar het genezingspercentage van kinderen met kanker, dat op het moment 78 procent bedraagt.

KiKa
Gaius Voûte, voorzitter van Stichting Geniet & Geef: “Momenten waarop je geniet, maken je ervan bewust hoe goed je leven eigenlijk is. Stichting Geniet & Geef zet zich in om deze momenten om te zetten in donaties voor het goede doel, in dit geval donaties voor KiKa.”

De landelijke lancering van het speciaal bier vindt plaats op donderdag 5 september, om 18:00 uur. Vanaf dat moment is het bier op 180 deelnemende aangesloten horecagelegenheden in Nederland te bestellen op de tap en te koop in de herkenbare beugelfles bij Albert Heijn en Mitra.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

img_8541-002.jpg
263840-grolsch-kika-geniet-en-geef-beugel-45cl-2019.png