Fabrikanten

Leveranciersbijdrage belangrijker voor supers

UTRECHT - Het verdienmodel van de supermarkt verandert snel door de opkomst van online, harddiscount en non-foodretailers. Neveninkomsten als de leveranciersbijdrages gaan daardoor belangrijker worden voor de winstgevendheid volgens de Rabobank, net als big data.

Joost Agterhoek |

De harddiscounters, maaltijdbox-leveranciers, non-foodretailers en online spelers trekken naar verwachting ook de komende jaren de beperkte omzetgroei in de food retailmarkt naar zich toe, voorspelt de Rabobank in haar nieuwste thema-update over supermarkten. Servicesupermarkten die zich niet op deze terreinen begeven slijpen volgens de bank de messen om onderling een steeds kleiner wordende koek te verdelen, zoals in de onderstaande grafiek te zien.

Neveninkomsten
Volgens de bank speelt de handelsmarge, oftewel het verschil tussen aan- en verkoopprijzen van producten, nog maar een kleine rol in het verdienmodel van foodretail. Neveninkomsten bepalen een steeds groter deel van de winstgevendheid.
De operationele winst van de gemiddelde Europese supermarktformule wordt vooral behaald met volumekortingen en door leveranciers te laten betalen voor schapruimte, oftewel listing fees, promoties, advertenties in huisbladen, opname in recepten en ga zo door. Door de heftige prijsconcurrentie gaan deze inkomsten een nog grotere rol spelen, stelt de bank.

Big data
Supermarkten kunnen naast de leveranciersbijdrage ook meer gaan verdienen aan big data volgens de thema-update. Het boodschappenmandje onthult meer over de klant dan enkel eetvoorkeuren. Ook de gezinssamenstelling, het inkomensniveau en merkloyaliteit is van de kassabon af te lezen, maar foodretailers maken ‘de onschatbare waarde’ van deze informatiebron nog maar mondjesmaat te gelde, zegt de bank.  Online spelers als Ocado doen dit wel. Over de eerste helft van 2015 leverden advertentie- en big data-inkomsten al 2,5 procent van de omzet op. Bij Amazon en Alibaba is dit nog veel groter, zegt de Rabobank.

Bom
Het is niet ondenkbaar dat partijen als Amazon, Google, Rocket Internet of een nieuwkomer met consumentendata supermarkten gaan beconcurreren, denkt de bank. Producten worden tegen of zelfs onder de kostprijs verkocht om vervolgens winst te maken met de verkoop van consumentendata. Zo’n verdienmodel zou een bom kunnen leggen onder de traditionele supermarktsector, analyseert de bank.

Kinderschoenen
Kruidenieren wordt maatwerk, luidt het afsluitend devies van de Rabobank. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen gaan de slagingskans van supermarkten in de toekomst bepalen. Voorlopig is het zover nog niet, realiseert ook de bank zich. Online foodretail staat nog in de kinderschoenen en zelfs in 2030 zal naar verwachting nog ongeveer vier-vijfde van alle boodschappen in fysieke winkels worden gedaan, aldus de bank.

Bron: Levensmiddelenkrant

dekamarkt_beverwijk_kassa_lege_dozen_1-a900x525.jpg