Fabrikanten

Marlboro stoot Campina van de troon in merken top 100

ZALTBOMMEL  - Campina is niet langer het grootste merk van Nederland. Marlboro heeft het zuivelmerk hierin verslagen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI.

De honderd grootste A-merken in de supermarkt zijn het afgelopen jaar slechts met 0,2 procent gegroeid in omzet. Dat is een fractie lager dan de groei in 2013. In de afgelopen jaren waren de grootste merken en private label de motoren van de groei binnen supermarkten. In 2014 is het aandeel private label voor het eerst gedaald en naar nu blijkt is de groei van de 100 grootste merken afgenomen. Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel.

Nutrilon
Het grootste A-merk in Nederland is Marlboro voor het eerst in 13 jaar. Zij zijn van positie gewisseld met nummer 2, Campina. Binnen de Top 100 is het merk Nutrilon de grootste stijger met negentien plekken winst, maar ook dit is atypisch, want deze winst is gedreven door de aankoop van babymelk in Nederlandse supermarkten voor consumptie in China. De hoogste nieuwe binnenkomer is Wagner, die door de groei van Big Pizza’s en Piccolinis op plek 93 de merken top 100 binnentreedt.

Radler
De omzet van Radler is het afgelopen jaar explosief gestegen naar 33 miljoen euro. Dit heeft ervoor
gezorgd dat vrijwel alle biermerken een groei laten zien in 2014. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat innovatie de verklaring is van de groei in de Top 100.

De Top 10 (in omzet in mln euro’s 2014)

  1. Marlboro (339)
  2. Campina (385)
  3. Douwe Egberts (309)
  4. Coca-Cola (294)
  5. Heineken (246)
  6. Unox (202)
  7. Dr. Oetker (177)
  8. Camel (177)
  9. Amstel (176)
  10. Grolsch (160)

Bron: Levensmiddelenkrant

marlboro_grootste_merk-a900x525.jpg