Fabrikanten

Mars laat chocolade om te delen verder groeien

VEGHEL - Het delen van eten is booming. Restaurants spelen er steeds vaker op in en ook in de supermarkt biedt deze consumententrend volop kansen. Neem de deelbare chocolade binnen de categorie, een steeds groter segment met nog veel mogelijkheden. “De groeipotentie vanuit waarde en bekendheid is enorm.”

Het zijn de woorden van Inge van Rijswick, customer activation manager bij Mars. Samen met Anouk Aansorgh, portfolio manager chocolate, vertelt ze over de ontwikkelingen binnen dit segment en de groeipotentie die Mars ziet.

Waarom zou een ondernemer chocolade om te delen fors onder de aandacht moeten brengen?
Van Rijswick: “We zien dat er nog heel veel groeipotentieel is. Een groot deel van de shoppers koopt deze producten namelijk nog niet terwijl het juist enorm inspeelt op de behoeftes van consumenten vandaag de dag. Het groeipotentieel is heel groot vanuit waarde en bekendheid. De waarde van deelbare chocolade is gemiddeld hoger dan die van andere segmenten, dat maakt het voor de ondernemer interessant.”
Aansorgh: “Los van de grote groep potentiële shoppers die het segment nog niet heeft ontdekt, is het segment ook echt on trend. De shopper van vandaag kiest voor bewust verwennen. De groei van de categorie komt voort vanuit de behoefte om samen te delen tijdens sociale momenten. Bovendien sluit het segment deelbare chocolade aan bij de wens van de shopper vanuit portiecontrole. Wij willen het segment daarom graag samen met de klant verder uitbouwen. Er is namelijk snelle groei mogelijk, daar zijn we van overtuigd.”

Bij chocolade om samen te delen moeten we meteen denken aan de anderhalf jaar geleden door jullie geïntroduceerde SNICKERS®, TWIX® en MARS® Bites. Ze liggen inmiddels enige tijd in het schap. Hoe gaat het met dit product? We zien de Bites de laatste tijd regelmatig terugkeren in tv-commercials.
Aansorgh:
“Bites laten een mooie groei zien. Het sluit duidelijk aan op de trend van bewust verwennen. Daarnaast speelt het delen een belangrijke rol in de groeiende populariteit van dit product. De SNICKERS®, TWIX® en MARS® Bites ondersteunen we volop. Dat doen we onder meer met een tv-commercial en ook op de winkelvloer brengen we het product onder de aandacht. Consumenten kennen de merken goed, maar niet iedereen weet dat ze ook verkrijgbaar zijn in dit segment. De aandacht die we eraan besteden resulteert er meteen in dat we veel nieuwe kopers naar het segment trekken. Daar profiteren de andere merken, waaronder M&M’s® en Maltesers® ook van.”
Van Rijswick: “We leggen het concept duidelijk uit op de winkelvoer. Dat doen we door middel van sampling en POS-materialen ter verduidelijking voor de consument. We zetten overigens in op de gehele categorie en niet alleen op Bites. De activiteiten die we doen zijn gericht op het totale segment. We focussen ons niet op een merk. De wisselwerking tussen al deze deelbare producten laat de categorie groeien.”

Op welke manier zorgt Mars voor meer aandacht voor dit segment?
Van Rijswick:
“Aandacht loont. Dat merken we ook aan de limited editions van M&M’s®. Met de introductie van deze producten trekken we nieuwe kopers naar de categorie. Dit zijn niet alleen kopers die kiezen voor limited editions, maar de aandacht zorgt ook voor nieuwe kopers van de huidige producten. Dat resulteert in groei voor het gehele segment.”
Aansorgh: “Richting de shopper activeren we de producten aan de hand van gebruiksmomenten. Zo lenen de producten zich uitstekend voor een avondje Netflix of voor als er visite komt. Het deelmoment en het moment om iets te vieren. Het helpt om de shopper er een associatie bij te geven. Dat doen we natuurlijk al heel lang met M&M’s® en movies.”

Chocolade is over het algemeen voor een heel groot deel impulsgedreven. Hoe zit dat met chocolade om te delen?
Van Rijswick:
“De impulswaarde van chocolade om te delen ligt nog hoger. Het is belangrijk om met de producten zichtbaar te zijn op andere plekken op de winkelvloer. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van displays of met promotionele ondersteuning. Deze acties worden gekoppeld aan een relevant moment.”
Aansorgh: “Iets lekkers staat vaak niet op het boodschappenlijstje van de shopper. Men gaat vaak ter plekke in de winkel op zoek naar iets lekkers om bijvoorbeeld ’s avonds samen van te genieten. Als shoppers in de winkel niet of te weinig in aanraking komen met de producten, loop je als ondernemer omzet mis. Simpelweg omdat veel shoppers niet bereikt worden. Zonde.”

Bron: Levensmiddelenkrant

mars_veghel-a900x525.jpg