Fabrikanten

‘Red Band biedt keuze aan iedere consument’

OOSTERHOUT - Consumenten worden steeds bewuster. Is het product gezond? En wat zit er dan in? Gezond, bewust en transparantie zijn de trends die een belangrijke rol spelen in de huidige markt. Om de shopper binnen de snoepcategorie zelf keuze te bieden, introduceert Cloetta verschillende conceptlijnen binnen Red Band die aansluiten bij de behoeften van de diverse doelgroepen.

De missie van Cloetta luidt: ‘We bring a smile to your munchy moments’. “Het staat voor een brede glimlach op de gezichten van onze shoppers en consumenten bij het kopen en consumeren van onze producten als tussendoortje. Cloetta streeft ernaar om dit in de breedste zin uit te dragen”, legt brand manager Ingrid van Mensvoort uit.

Health&Welness
Het gaat om het aanbieden van lekkere en kwalitatieve producten die inspelen op trends en vragen vanuit de shoppers en consumenten. Een van de belangrijkste trends binnen snoep is de ‘Health & Wellness’-trend, waarbij bewuster en gezonder leven een belangrijke rol speelt. Van Mensvoort: “Deze trend uit zich in daadwerkelijke vraag en toenemend aanbod van bewustere en gezondere producten.”

Genieten
Suikerinname is een actueel onderwerp en daarmee ook van toepassing op consumptie van snoep. “De relevantie om inname van suikers te verlagen is groot voor een toenemend aantal shoppers. Dit geldt voor zowel de ‘bewuste shopper’ als voor de ‘suikermijdende shopper’. Daar waar voor de bewuste shopper een variant met minder suiker goed aansluit, is een suikervrije variant een goed alternatief voor de ‘suikermijdende shopper’. Voor de ‘genietende shopper’, wat nog steeds de grootste groep is binnen snoep, is een breed aanbod van regulier snoep beschikbaar”, zegt Tamara Erceg, category development manager bij Cloetta.

Bewust
Op basis van de ontwikkelingen in de markt, behoeften van de consument en zijn visie op tussendoortjes heeft Cloetta het Red Band-portfolio opnieuw ingedeeld en daarmee ook uitgebreid. Erceg: “Zodat we de consument en shopper keuze kunnen bieden. Met de komst van 30% minder suiker, naast reguliere Red Bandvarianten en de reeds bestaande suikervrije varianten kunnen we ook de bewuste én suikermijdende shopper goed bedienen. Door daarnaast de verpakkingsuitstraling van de verschillende conceptlijnen te wijzigen, zorgen we voor duidelijkheid, herkenbaarheid en goede navigatie op het schap. Met deze verschillende lijnen bieden we pret voor iedereen!”

Vier concepten
De reguliere lijn blijft de belangrijkste en grootste groep voor Red Band. “Maar we willen graag iedereen een passend snoepje bieden en daarmee de keuze voor de consument vergroten binnen het Red Band-assortiment. Daarom hebben we verschillende concepten geïntroduceerd. Allereerst Red Band 30% minder suiker, wat in 2016 geïntroduceerd is. Dit concept is te herkennen aan het blauwe vlak boven aan de verpakking met de claim ‘30% minder suiker’. Voor de consument die kiest om suikervrij te snoepen, hebben we Red Band Suikervrij, te herkennen aan het witte vlak. Tot slot hebben we ook gedacht aan de consumenten die gelatine-, gluten- of lactosevrij willen eten of vanuit (geloofs) overtuiging aangewezen zijn op vegetarische producten. Voor deze groep consumenten bieden we de Veggie-lijn aan, met een opvallend groen vlak boven aan de verpakking”, legt van Mensvoort uit.

In het ideale schap staan de bewuste producten bij elkaar. Erceg: “We raden de retailer aan om een verantwoord schap te maken waar alle verantwoorde varianten van snoep bij elkaar staan om de shopper zo goed mogelijk te begeleiden. Op deze manier kan elke shopper zijn of haar gewenste product snel vinden en een keuze maken uit het beschikbare assortiment.” Cloetta helpt de retailers graag bij het neerzetten van zo’n verantwoord blok, zowel met advies als assortiment. “Ons portfolio sluit hier perfect op aan. We hebben binnen elk concept meerdere varianten, zodat je duidelijke en herkenbare blokvorming krijgt.”

Portieverpakking
Naast het vernieuwde design introduceert Cloetta ook verschillende packformats. “We hebben in week 30 portieverpakkingen aan ons assortiment toegevoegd om zo de consument keuze te bieden in verpakkingsformaat”, aldus Van Mensvoort. Naast Schatkistjes, een topitem binnen de reguliere Red Band-range, introduceert het merk nu ook portieverpakkingen met 30% minder suiker en Veggie. Erceg: “Portieverpakkingen zijn enerzijds relevant voor volwassenen om vanuit kleinere porties suikerinname te reguleren. Anderzijds zijn portieverpakkingen relevant voor gezinnen met kinderen.”

Ondersteuning
De verschillende concepten van Red Band worden de komende maanden fors ondersteund met een uitgebreide communicatiecampagne. Van Mensvoort: “We willen vooral daar zijn waar de shopper komt en dat is op de winkelvloer. Confrontatie en trial zijn ook voor dit concept erg belangrijk. Gebruikmaken van de kracht van impuls en de shopper zelf laten proeven en oordelen zijn dé ingrediënten voor succes.” Minder suiker, net zo lekker!

(Advertorial)
 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto-a900x525.jpg