Fabrikanten

Refresco en AH leggen route fles jus d’orange vast

ZAANDAM- Consumenten kunnen de keten van een fles sinaasappelsap volgen.  Albert Heijn en Refresco hebben met een blockchaintechnologie de productieketen van het Albert Heijn eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt.

Lisa van der Linden |

Refresco is leverancier van dit sap, dat afkomstig is van Louis Dreyfus Company in Brazilië (LDC Juice). Via een QR-code op de verpakking zien klanten welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. Met deze traceerbaarheid wordt volgens Albert Heijn de volgende stap gezet in transparantie voor consumenten. Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: “Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant’.

Totstandkoming
Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Maarten Kusters, managing director Refresco Benelux: ‘Dit is een unieke manier om de teler, verwerker, bottelaar, retailer en consument samen te brengen en het hele proces van totstandkoming van vruchtensap inzichtelijk te maken. We zijn verheugd dat we als partner van Albert Heijn een bijdrage kunnen leveren aan dit traject.”

Bron: Levensmiddelenkrant

ahvolgdejus-a900x525.jpg