ZALTBOMMEL – Het jaar 2014 was geen goed innovatiejaar. De totale omzet van de twintig beste nieuwe introducties is het laagst sinds 15 jaar.
Dit blijkt uit de introductie Top 20 die IRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel dit jaar voor de 15e keer publiceert. “Vanaf 2008, het start van de economische crisis, zien we dat de omzet van de 20 beste introducties afneemt. In economisch zware tijden focussen zowel fabrikanten als retailers op kostenbeheersing en wordt er minder geïnvesteerd in productontwikkeling. Met een flinke omzetstijging ten opzichte van 2012 léék de innovatiekracht zich in 2013 weer wat te herstellen, maar dit herstel zet in het afgelopen jaar dus niet door. Sterker nog: in 2014 bereikt de omzet van de totale top 20 het dieptepunt sinds 2001”, aldus IRI.
Beste innovatie 2014: Robijn met Zwitsal geur
Met een gemiddelde omzet van ruim €220.000 per week vanaf introductie, is Robijn met Zwitsal-geur van Unilever de beste innovatie van het afgelopen jaar. IRI: “Met de introductie van de nieuwe Robijn productlijn is gehoor gegeven aan de wens van Facebook-fans van Robijn en Zwitsal, die al jaren vroegen om een combinatie van beide merken: een wasmiddel of wasverzachter van Robijn met de geur van Zwitsal. Met deze nieuwe lijn combineert Unilever voor het eerst twee merken uit twee verschillende categorieën (wasmiddelen en babyverzorging). Ook de handel zag de potentie, want het product is direct vanaf introductie in bijna alle supermarkten verkrijgbaar.”
Op de 2e plaats is de Oetker Pizzaburger geëindigd met een gemiddelde weekomzet van €112.000 sinds de introductie in week 33. Een nieuw concept, bestaande uit 3 varianten, dat inspeelt op gemak: een pizza die met één hand gegeten kan worden. De top 3 wordt afgesloten door Grolsch Radler. Een van de maar liefst 3 Radler-varianten die in deze Intro Top terug te vinden zijn. Er wordt dus duidelijk verder gebouwd op het succes van de nummer 1 van vorig jaar: Amstel Radler.
De Top 20
Nr. |
Concept |
Gem. weekomzet |
Intro week |
1 |
Robijn zwitsal |
221,129 |
21 |
2 |
Oetker Pizzaburger |
112,191 |
33 |
3 |
Grolsch radler lemon |
108,658 |
5 |
4 |
Kwekkeboom oven |
107,516 |
39 |
5 |
Amstel 0,0 Radler |
90,563 |
6 |
6 |
Karvan Cévitam 0% Suiker toegevoegd |
73,143 |
16 |
7 |
Stegeman vleeswaren |
72,672 |
36 |
8 |
Douwe egberts cups |
68,621 |
18 |
9 |
Samhoud |
65,978 |
19 |
10 |
Appelsientje van het land |
59,274 |
9 |
11 |
Bavaria 0.0 radler |
58,315 |
6 |
12 |
Melkunie koekvla |
56,595 |
15 |
13 |
Lakto |
55,152 |
26 |
14 |
Optimel lang lekker |
53,859 |
22 |
15 |
Rivella Green Tea |
53,261 |
6 |
16 |
Yakult Plus |
52,766 |
8 |
17 |
Bolletje Goed bezig |
52,002 |
14 |
18 |
Unilever Compressed Deo |
48,501 |
27 |
19 |
Coolbest feel good |
44,122 |
5 |
20 |
Lu Liga Belvita Breakfast |
42,768 |
1 |
Bron: Levensmiddelenkrant