Fabrikanten

UCC CEO: 'Koffie is ontwikkeld tot lifestyleproduct'

BOLSWARD - In de branderij van UCC Coffee Benelux in Bolsward wordt jaarlijks 30 miljoen kilo aan koffiebonen gebrand. Circa 70 procent hiervan vormt de basisgrondstof voor de huismerkkoffie die haar weg vindt naar diverse grote supermarktformules. 

Bart Manders |

Hiermee is UCC een van de leidende privatelabelproducenten van koffie in Nederland. Levensmiddelenkrant spreekt met Steven Alexander, ceo van UCC Benelux &Export, over actuele trends en ontwikkelingen in deze productcategorie.

Hoe ontwikkelt de markt van huismerkkoffie binnen retail zich de laatste jaren?
“Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen groeit de totale categorie van huismerkkoffie binnen de Nederlandse supermarkten jaarlijks licht met 1 tot 2 procent. Op dit moment is deze goed voor circa 25 procent van de totale koffieomzet in retail. Merkkoffie blijft leidend in het supermarktschap en huismerkvarianten winnen dus langzaam aan terrein. Vanuit UCC zien we dat er supermarktformules zijn die privatelabelkoffie beschouwen als een welkome aanvulling op bekende merken in koffie, zoals Jacobs Douwe Egberts. Andere formules willen juist duidelijke eigen signaturen en smaakprofielen neerzetten op koffiegebied en kiezen daarom bewust voor private label. Binnen deze bescheiden groeiende productcategorie vinden wel dynamische ontwikkelingen plaats.”

Wat is het huidige marktaandeel van UCC Coffee Benelux in private label?
“Op het gebied van huismerkkoffie hebben we op dit moment een marktaandeel van zo’n 30 à 40 procent. In dit marktaandeel zit vooral de laatste jaren zeker een mooie groei. We zijn anno 2018 de grootste privatelabelproducent van koffie voor Nederlandse supermarkten en na JDE beschikken we in Bolsward over de grootste koffiebranderij van Nederland. Jaarlijks komt op onze branderij 28 miljoen kilo aan groene koffiebonen binnen, waarvan in totaal 30 miljoen kilo wordt gebrand. 70 procent hiervan vormt de basisgrondstof voor de huismerkkoffies die we maken voor talloze kleinere en grotere retailers. Deze lopen uiteen van kwalitatief hoogstaande filterkoffies en koffiespecialties, tot koffiebonen en koffiecapsules, -cups en -pads.”

Wat is de totale jaarlijkse omzet die hierin wordt geboekt?
“Hierover kan en wil ik uit concurrentieoverwegingen niets bekendmaken. Wél kan ik zeggen dat UCC Coffee Benelux & Export de laatste jaren een gezonde omzetgroei doormaakt.”

Welke trends en ontwikkelingen ziet u in huismerkkoffie?
“Er vinden diverse interessante ontwikkelingen plaats. Naar aanleiding van de grote populariteit van de koffiecups van Nespresso en het verkoopsucces van de Dolce Gusto-koffiezetapparaten hebben supermarktformules een sterk toenemende behoefte aan me too varianten van koffiecups en -capsules. De vraag naar privatelabelcapsules groeit bij ons de laatste jaren harder dan de markt, die gemiddeld 23 procent bedraagt. Ook de supermarktvraag naar kwalitatief hoogstaande en smaakvolle koffiebonen in gebruiksvriendelijke verpakkingen stijgt double digit . Er is op dit gebied een duidelijke consumententrend gaande naar licht gebrande koffiebonen, die ook een wat lichtere koffiesmaak opleveren dan een krachtige espresso. Deze wat sterker ruikende ‘premium koffie’ wordt vanwege de zetmethode ook wel ‘slow coffee’ genoemd.”

Hoe verklaart u het feit dat de thuisbereiding van koffie de laatste jaren sterk in de lift zit?
“Consumenten willen thuis dezelfde koffiebeleving en bijbehorende rituelen creëren als die zij out-of-home meekrijgen in een grand café, een koffiebar of een koffiecounter bij een tankstation. Zij hopen het ambacht te evenaren van barista’s die hun in baristacafés bijvoorbeeld een smakelijke espresso voorschotelen. Koffie heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van de traditionele warme drank voor verschillende momenten gedurende de dag, tot een populair lifestyleproduct dat in diverse vormen op uiteenlopende plekken wordt gedronken. Voor de komende jaren voorzie ik dat supermarkten op de winkelvloer steeds meer beleving rond koffie gaan creëren. Vlakbij de winkelingang kunnen consumenten straks bijvoorbeeld op professionele koffiebranders zelf koffiebonen branden en ter plekke hun favoriete koffie bereiden.”

Wat zijn andere in het oog springende consumententrends?
“Er is een sterk toenemende consumentenvraag naar koffiespecialties, afkomstig van gecertificeerde koffieplantages op diverse plekken in de wereld. Smaak, authenticiteit, eerlijke herkomst, duurzaamheid en fairtrade worden steeds belangrijker begrippen voor Nederlandse koffieliefhebbers. Zij zijn de laatste jaren steeds geïnteresseerder geraakt in de herkomst van koffie en de wijze waarop deze wordt bereid. Ook worden zij steeds avontuurlijker in hun koffieconsumptie en zijn ze voortdurend op zoek naar verrassende en andere smaken. Velen kozen nog niet zo heel lang geleden in groten getale voor filterkoffie, maar vandaag de dag kiezen zij in de supermarkt koffiespecialties in singleportieverpakkingen met uiteenlopende smaakprofielen.”

In welke concrete zin speelt duurzaamheid een rol bij huismerkkoffie?
“In totaal 80 procent van de huismerkkoffies die wij leveren, kunnen duurzaam worden genoemd. Deze voldoen volledig aan de certificeringseisen voor fairtrade, Rainforest Alliance of UTZ certified. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn sowieso belangrijke onderwerpen voor UCC. Zo werken we nauw samen met internationaal erkende gedragscodes om overal ter wereld koffieboeren te ondersteunen en ecosystemen te beschermen. Ook trekken we actief op met andere bedrijven in de koffiesector, ngo’s, verschillende expertisecentra, leveranciers en merkeigenaars om uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij en economie aan te pakken.”

Bron: Levensmiddelenkrant

dwf_ucc_portret_009_steven_alexander-a900x525.jpg