Formules

Aanbiedingen supermarkt spelen grote rol bij omzet

AMSTELVEEN- De Nederlandse supermarkten hebben in november meer omzet behaald dan in dezelfde maand vorig jaar, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Aanbiedingen vormen een steeds groter aandeel van de totale omzet.

Lisa van der Linden |

Van de totale omzet was 19,3 procent in de aanbieding. Vooral schoonmaakartikelen (41,5%) en bier (36,0%) worden steeds vaker middels een aanbieding verkocht maar ook bij versgroepen zoals verse maaltijden/pizza’s (25,6%), vlees/gevogelte/vis (21,9%) en agf (21,7%) ligt dit aandeel bovengemiddeld. Ook bij home care & personal care (34,1%) stijgt het aandeel. Welgestelde gepensioneerden maken het meest gebruik van aanbiedingen. Hoewel er op alle dagen een stijgende lijn in de aankoop van aanbiedingen te zien is, neemt het belang af naarmate de week vordert. Zo wordt op maandag 20,5% via een aanbieding verkocht, op zaterdag is dit nog 17,7%. 

De omzet van de supermarktbranche ging met 3,2 procent omhoog naar 3,4 miljard euro. Het aantal kassabonnen nam weliswaar met 3,5 procent af, maar de gemiddelde waarde per bon ging bijna 7 procent omhoog naar 23,98 euro.

Bron: Levensmiddelenkrant

actie_kopstellingen_stunt_promotie_aanbieding-a900x525.jpg