AH: ‘Datakwaliteit is nieuwe marketing-p’ | Levensmiddelenkrant

AH: ‘Datakwaliteit is nieuwe marketing-p’

ZAANDAM – Albert Heijn ziet verbetering in de datakwaliteit die in de levensmiddelensector is gerealiseerd. De supermarktketen uit Zaandam gebruikt productdata om te beslissen of een product in het assortiment wordt opgenomen of niet.

Albert Heijn ontvangt haar productdata met name van GS1 Nederland. “Productdata is een nieuwe marketing-P, naast product, prijs, plaats, promotie en personeel. Het wordt voor leveranciers steeds lastiger om zich te onderscheiden, maar met goede productdata kunnen ze wel degelijk het verschil maken. Klanten gebruiken die data om producten te zoeken, te filteren en te selecteren. Zeker in deze tijd waarin mensen willen weten wat ze eten. De etiketinformatie op de verpakking moet gewoon kloppen met de website. Anders gaan mensen twijfelen en kopen ze het product niet. Ook willen wij producten kunnen vergelijken en klanten adviseren over producten. Dit kan alleen als de informatie klopt”, vertelt Victor Bos, manager productdata bij Albert Heijn.

Productdata zijn niet alleen in het online kanaal belangrijk volgens Bos, maar ook op de winkelvloer. Klanten maken steeds meer gebruik van digitale technologieën bij hun bezoek aan een supermarkt. “Dat begint al met het gebruik van onze app voor het maken van een boodschappenlijstje. Wij krijgen steeds meer productinformatie die we niet allemaal op het schap kwijt kunnen. We zullen digitale technologieën moeten inzetten om die informatie te kunnen verstrekken.”

Bron: Levensmiddelenkrant