AH geeft inzicht in suiker met nieuw etiket | Levensmiddelenkrant

AH geeft inzicht in suiker met nieuw etiket

ZAANDAM- Albert Heijn gaat klanten meer inzicht geven in suiker en andere voedingswaarden met de suikerwijzer in de winkel en een nieuw etiket dat klaten meer informatie geeft over de 11.000 eigen merkproducten.

Op het nieuwe etiket is te zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Albert Heijn en het Diabetes Fonds gaan met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek om suikerreductie te versnellen en het Diabetes Fonds geeft het startsein voor de beweging: Het Nieuwe Zoet.

Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk al suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli ‘s geïntroduceerd met minder suiker.

Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: “Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.”

Bron: Levensmiddelenkrant