Formules

AH heeft weer ‘Beste chocoladeschap’

ZAANDAM – GfK heeft haar jaarlijkse chocolade zomerrapport in opdracht van Nestlé weer uitgevoerd. De titel ‘Beste chocoladeschap’ gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn. 

Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg gelijk vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09), blijkt uit het onderzoek dat werd uitgevoerd onder ruim 6000 huishoudens. Voor het eerst dit jaar werd er ook gekeken naar duurzaamheid. Slechts 19 procent van de ondervraagden geeft aan een keurmerk belangrijk te vinden in de aankoopbeslissing. Smaak blijft voor consumenten de voornaamste reden om over te gaan tot aanschaf van chocolade.

Bewustwording
Toch geeft meer dan de helft van de consumenten aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36%) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24%) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade. “Bewustwording van keurmerken bij chocoladekopers en waarvoor merken staan is belangrijk. Niet alleen fabrikanten en retailers, ook chocoladekopers kunnen kiezen voor een betere toekomst. We hebben allemaal een rol te spelen”, aldus Martine Olijslagers-kuip, Business Executive Officer Confectionery Nestlé Nederland.

Harddiscount
Vergeleken met vorig jaar, laten harddiscounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service, meldt Nestlé. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken. Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

foto_chocolade_schap_albert_heijn-a900x525.jpg