Formules

AH opent keuken voor warme maaltijden

ZAANDAM – Albert Heijn introduceert begin volgend jaar warme maaltijden uit eigen keuken. Deze keukens zijn gevestigd buiten de stad. Dat zegt Wouter Kolk, ceo Ahold Delhaize Europa en Indonesië in een interview met het Financieele Dagblad (FD)

Lisa van der Linden |

Onder meer schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen daarvoor uit het schap verdwijnen om ruimte te creëren voor eethoeken in de winkels. Uit cijfer van GfK blijkt dat Albert Heijn minder klanten over de vloer kreeg in 2017. In 2016 zocht 88 procent van de huishoudens de fysieke supermarkt en naar verwachting komt dat percentage dit jaar onder de 80 procent. Kolk is van mening dat de terugloop van het aantal klanten komt doordat de supermarkten een andere functie moeten krijgen. Met de warme maaltijden en het creëren van eethoeken wil Albert Heijn de supermarkten een andere functie geven. Albert Heijn laat in een reactie aan het ANP weten dat volgend jaar al ongeveer 150 winkels meer ruimte krijgen voor groente en fruit en kant-en-klaarmaaltijden.

Inkomsten
Kolk verwacht dat er in de toekomst niet nog ruim duizend winkels zijn in Nederland, zo zegt hij tegen de krant. Wel worden de supermarkten dan nog gebruikt voor directe consumptie en de snelle bezorgservice. Volgens de ceo is Albert Heijn al lange tijd in gesprek met partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd voor de bezorging van boodschappen en warme maaltijden. Daarmee vergroot de marktleider zijn potentiële inkomsten. Kolk vertelt tegen het FD dat de supermarktsector in Nederland een omvang heeft van 38 miljard euro. Als de ceo de buitenhuismarkt erbij betrekt, gaat het om een markt van 65 miljard euro, zegt Kolk in datzelfde interview.

Bron: Levensmiddelenkrant/FD

albertheijnkassapark-a900x525.jpg