Formules

AH wordt 'goede buurman'

NIEUWVEEN - Albert Heijn-winkels gaan zich in hun lokale marktgebied manifesteren als ‘goede buur’. Supermarktmanagers en franchisers moeten behalve aan de winkel meer aandacht besteden aan de omgeving. “Alles moet schoon, veilig en heel zijn, ook buiten de winkels.”

Redactie |

Dat verklaart woordvoerder Els van Dijk van AH tegenover Levensmiddelenkrant. Woensdag werden supermarktmanagers en franchisers van AH in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen door de directie bijgepraat over de plannen om lokale betrokkenheid te vergroten. Achter de schermen werkt AH nog aan een concrete invulling. Dan wordt duidelijk of hiervoor geld of extra manuren beschikbaar komen. “Maar het gaat met name om een mentaliteitsverandering”, stelt Van Dijk.

Trefpunt
In de praktijk komt het erop neer dat de AH-winkels zich moeten ontpoppen tot spil van de lokale samenleving en als sociaal trefpunt. Dat kan op allerlei manieren: van het ophangen van een prikbord voor lokale activiteiten tot het laten repareren van een kapot bushokje in de omgeving. Contacten met instanties zoals gemeenten, brandweer en politie zijn daarbij van belang. Van Dijk: “We zijn geen grote anonieme supermarktketen, maar we willen betrokken zijn in de samenleving.”
Alle AH’s moeten straks invulling aan het beleid geven, maar winkels in de zogeheten ‘aandachtswijken’ hebben een extra bijzondere rol om de buurt naar een hoger niveau te tillen. Directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn sprak afgelopen donderdag met minister Van der Laan hierover. Franchisers zeggen geïnspireerd te zijn door de plannen, maar niet iedereen is onder de indruk. “Voor mij is het geen nieuws. Wij doen al jaren veel in onze omgeving”, aldus franchiser Gerard van den Tweel uit Nijkerk. Sommigen vonden de plannen nog ‘wat vaag’. Ondernemers voelen zich wel aangesproken door het feit dat AH naar eigen zeggen niet te veel aan borstklopperij wil doen. ‘Niet profileren als de beste, maar
bescheiden blijven naar de klant’, luidt het devies. Dat is volgens Van Dijk geen reactie op de recente kritiek dat de marktleider te dominant is. “We riepen dat al eerder.”

Bron: