Formules

Albert Heijn limiteert Bonusaanbiedingen België

GENT - Belgische AH-klanten zijn zo enthousiast zijn over de Bonusaanbiedingen, dat de Hollandse marktleider zich genoodzaakt voelt het aantal producten per klant te limiteren. Ook hoopt AH zich hiermee hamsterende nachtwinkels van het lijf te kunnen houden.

Remco van der Meij |

Op duidelijke schapbordjes wordt boven elke Belgische Bonusaanbieding klanten te verstaan gegeven ‘maximaal zes aanbiedingen per artikel per klant’ in te laden. Met de opvallende schapsigning lijkt AH een dreigende out of stock van Bonusproducten in zijn populaire Belgische winkels te willen tegengaan.

Nachtwinkels
Een medewerker van de Gentse AH-vestiging wijst er op dat het bedrijf daarmee tevens wil voorkomen dat nachtwinkels fors komen inslaan, bij ondermeer aanbiedingen met chips en energydrinks. "Gezien de marge die deze winkels maken is het aantrekkelijk voor hen om extra in te kopen bij AH, zeker wanneer hun hardlopende producten bij ons in de Bonus zijn."

Uitleg
Een tweede bordje (zie foto onder) in de Belgische schappen geeft uitleg over het fenomeen ‘Bonus’. Onder het kopje ‘Wat is Bonus’, legt de grootgrutter in vijf zinnen uit hoe het Hollandse promotiesysteem überhaupt werkt. ‘Het te behalen voordeel heet bij Albert Heijn bonus. Elke week staan nieuwe producten in de Bonus. Bonusaanbiedingen krijgen een oranje prijskaartje. Ervan genieten doet u met een Bonuskaart. Vraag uw gratis Bonuskaart aan de infobalie’, laat AH weten op tientallen plekken in de zuidelijke winkels.

Korting
In een reactie op de limitering zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh: “Wij zien dat onze Belgische klanten heel enthousiast zijn over de Bonusaanbiedingen. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, maar we vinden het wel belangrijk dat al onze klanten gebruik kunnen maken van de korting. Daarom hebben we in de Belgische winkels deze bordjes opgehangen.” In Nederland worden de bordjes niet gebruikt, stelt AH. "Wat we in Nederland wel hebben is bij Bonusaanbiedingen op trays of kratjes bier een maximum van zes per klant. Dit staat vermeld op het schapkaartje dat bij deze producten hangt."

Inkoopkracht
De limitering van Bonusproducten blijkt vlak na de opening van de eerste winkel in Brasschaat in 2011 te zijn doorgevoerd. Waarmee bewezen is dat de Zaandammers zich bij aanvang goed hebben verdiept in de retailcultuur bij onze Zuiderburen, waar naast bekende spelers als Colruyt, Delhaize en Carrefour nog steeds veel kleine ondernemers de lokale dienst uitmaken. Deze zelfstandigen maken regelmatig gebruik van de inkoopkracht van hun grote concurrenten, om op geheel eigen houtje vreemd bij te kopen. Enkele facings van een product zijn daarbij voldoende voor een belangrijk stukje meeromzet.

Vreemd
Diverse Belgische AH-winkels bevestigen aan Levensmiddelenkrant dat er regelmatig topdrukte heerst op de winkelvloer. “Ook op tijden dat je het niet verwacht”, aldus een medewerkster. “Doordeweeks op de vreemdste momenten kun je over de hoofden lopen.” Het merendeel van de klanten betreft reguliere consumenten. "Maar het ligt voor de hand dat er ook veel kleine handelaren langskomen. Hun professie is ze uiteraard echter niet altijd aan te zien."

De Nederlandse marktleider bestiert inmiddels 22 filialen in België.

Bron: Levensmiddelenkrant

ah_bonus_limitering_belgie.jpg