Formules

Bedenkers Beesie genieten van de hype

SCHOONHOVEN - Ontwerpstudio KommerKors is de bedenker van de veelbesproken WK-gadget van Albert Heijn: Beesie. Volgens Ewalt Kommer en Jeroen Kors ging de Zaanse grootgrutter vorig jaar direct overstag toen het duo Beesie kwam presenteren.

Dit zeggen de bedenkers in een interview met het AD. Volgens Kommer en Kors heeft de Albert Heijn-vestiging in Schoonhoven een jaar geleden als proeftuin gediend voor de gadget. "We hebben geprobeerd of het om een flessenhals zou passen en hoe het in de winkel paste. Niemand had iets in de gaten."
Het tweetal zocht iets met een hoge aaibaarheidsfactor en een vriendelijke uitstraling, in lijn met de eerder gebruikte Wuppies en Welpies van Albert Heijn. Ze gingen allerlei winkels af om materialen te vergaren voor een prototype: ijzerdraadjes uit de doe-het-zelfwinkel, een stukje stof bij de naaimachinehandel en de plakoogjes. "Moet je je voorstellen dat wij in de speelgoedwinkel bij de poppenafdeling stonden te kijken naar de ogen van alle speelgoedknuffels. Dat heeft van ons toch vreemde klanten gemaakt", aldus Kommer en Kors.

Doorslag
Bij de presentatie van het idee merkten de bedenkers dat hun gadget zijn uitwerking niet miste: de jury zat onmiddellijk met het pluizige beestje te friemelen. "Het past in je knoopsgat, kan om de antenne, in je schoenen, aan je tas. Je kan het dus overal tegenkomen. En het is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Dat heeft allemaal de doorslag gegeven."
Inmiddels zit het werk er voor de ontwerpstudio al weer enige tijd op. "Dit is de opdracht met de meeste exposure tot nu toe", zeggen ze. Kommer: "Ik kan genieten van de hype die er rond zo'n gadget wordt gecreëerd. Tot een week geleden wist bijna niemand bij Albert Heijn wat het zou worden. En nu weet iedereen wie Beesie is."

Bron: AD

beesie.jpg