Formules

Coop neemt klant mee naar buiten

APELDOORN - Nederland heeft veel natuurschoon te bieden en dat wil Coop laten zien door de samenwerking met stichting Het Nationale Park De Hoge Veluwe. De formule is een meerjarig partnership met het park gestart waarvan zowel ondernemers als klanten van Coop moeten gaan meegenieten.

Levensmiddelenkrant sprak met Jurjen Worp, verantwoordelijk voor de marketing van Coop en nauw betrokken bij de samenwerking die de formule heeft met de Hoge Veluwe.

Coop is een partnership gestart met Stichting Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?
“We werden vorig jaar uitgenodigd door de commercieel directeur van Stichting Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Hij liet ons de schoonheid van het gebied zien en legde ons ook uit dat de stichting aan zijn eigen infuus ligt. Al gauw kwam natuurlijk de vraag of Coop, die tegenwoordig ook landelijk op tv opereert, de stichting niet wilde sponsoren. Wij waren meteen verkocht door het gebied waar je normaal nooit komt. Omdat we een steentje willen bijdragen aan het voortbestaan van deze prachtige natuur in Nederland en onze klanten hier ook graag kennis mee laten maken, zijn we een partnership gestart voor twee jaar.”

Er komt een spaaractie waarmee je het park kunt bezoeken. Weer eens wat anders dan een samenwerking met de Efteling. Waarom juist dit park?
“Het heeft meerdere kanten. Allereerst dragen wij zoals gezegd graag ons steentje bij aan goede doelen in Nederland. Daarbij heeft Coop veel winkels rondom de Hoge Veluwe. Deze actie past daardoor bij ons motto om dicht bij de klant te blijven. De Efteling is ook prachtig, maar we willen laten zien dat de Nederlandse natuur ook veel te bieden heeft. En dat tegen een lage toegangsprijs. We stimuleren klanten op deze manier bovendien om te blijven bewegen. Er zijn heel veel wandelpaden en klanten kunnen gratis een fiets mee krijgen om het gebied op die manier te verkennen. Acties met vershouddozen, textiel en pannen zullen we ook zeker blijven doen, maar dit is een keer iets anders. ”

Wat is de investering en wat krijgt Coop ervoor terug? Wat bereikt de formule hiermee?
“Het gaat om een sponsorship van twee jaar, om welk bedrag dat gaat, kan ik niet vertellen. We gaan na die twee jaar kijken hoe het is verlopen en of we dit zullen verlengen. Naast onze steun aan het Nationale Park hopen we er sympathie van de klant mee te winnen. De ondernemers zijn al heel enthousiast en de eerste geluiden van klanten zijn ook positief.”

Maar is het ook interessant voor de Coop-ondernemer in Groningen? Het is nogal een reis voor een klant uit die regio.
“Natuurlijk omarmen de Coop-ondernemers uit de omgeving van de Hoge Veluwe de spaaractie vooral, maar ook uit de rest van het land krijgen we steun. Ik kan me voorstellen dat de actie iets minder hard loopt in een filiaal in het noorden van het land, maar dat gaan we zien. Groningers reizen ook af naar Kaatsheuvel, dus het is niet onmogelijk.”

Is het de eerste keer dat Coop een dergelijke samenwerking heeft?
“Zo’n partnership is helemaal nieuw voor ons. We weten dus ook totaal niet wat we ervan moeten verwachten. Of de actie met de toegangskaartjes terugkeert, is ook afhankelijk van het succes. Als dat het geval is, zal dat in elk geval pas over twee jaar zijn, alle acties voor 2019 staan al vast.”

Op welke manier wordt de actie ondersteund op de winkelvloer?
“In de winkels staan grote zuilen met daarop informatie over het park. Hierop zijn bijvoorbeeld ook alle dieren terug te vinden die op de Hoge Veluwe leven. Er is een bijpassende poster waarop onze jongste klanten stickers kunnen plakken. Deze stickers krijgen klanten iedere week gratis mee. Zo proberen we het hele gezin enthousiast te maken om het park te bezoeken.”

Bron: Levensmiddelenkrant

nphogeveluwe_fotograaf_roland_reinders_iii-a900x525.jpg