Formules

EMTÉ voelt effecten prijsdruk in omzet

VEGHEL – UPDATE - Sligro Food Group merkt nog weinig van het herstel van het consumentenvertrouwen. De supermarkten van EMTÉ zagen in de eerste helft van 2014 de autonome omzet met 0,8 procent dalen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

"Hoewel sprake is van een duidelijk herstel van het consumentenvertrouwen,merken wij daar in de foodmarkt weinig van.”, zegt directievoorzitter Koen Slippens in een toelichting op de halfjaarcijfers. “In het supermarktkanaal is al geruime tijd sprake van een vlakke omzetontwikkeling en sterke prijsconcurrentie. In de foodservicemarkt is wel sprake van een duidelijke vermindering van de krimp. Zelf groeiden wij overigens autonoom met 4 procent in dit segment. Daar komt de omzet uit overnames nog bij. De integratie van Rooswinkel is in mei succesvol afgerond en de voorbereidingen zijn getroffen voor de integratie van Horeca Totaal Sluis in het vierde kwartaal van dit jaar. De winst werd in het eerste halfjaar door nogal wat incidentele factoren beïnvloed.”

Brutowinst
Sligro’s omzet over het eerste halfjaar 2014 bedroeg 1.260 miljoen euro, een toename van 2,5 procent. Autonoom bedroeg de toename 2,1 procent De totale brutowinst van het Veghelse concern nam met 5 miljoen euro toe tot 285 miljoen euro. De brutowinst als percentage van de omzet is afgenomen met 0,1 procent tot 22,7 procent. De nettowinst over het eerste halfjaar bedroeg bijna 27 miljoen euro, een toename van 2,3 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2013.

Prijsdruk
Deze daling is vooral het gevolg van sterke prijsconcurrentie in het supermarktkanaal, meldt Sligro, waar in de vergelijkbare periode van 2013 juist sprake was van enige afname van de prijsdruk. Supermarktketen EMTÉ zag door de hoge prijsdruk de netto omzet in de eerste helft van 2014 dalen met 2,3 procent bij een gemiddelde marktgroei van 0,1 procent. De autonome omzet – verkopen bij een gelijkblijvend aantal winkels – daalde met 0,8 procent. In het afgelopen halfjaar sloot EMTÉ supermarkten, het ging daarbij om twee oud-Sanders-winkels in Enschede en Almelo, ook had het sluiten van twee winkels in Linschoten en Leens een jaar eerder nog invloed op de cijfers.

Nieuwe cfo
Tezamen met de jaarcijfers maakte Sligro Food Group ook bekend dat cfo Huub van Rozendaal het bedrijf per 1 mei 2015 gaat verlaten. Zijn beoogde opvolger is financieel directeur Rob van der Sluijs.

Bron: Levensmiddelenkrant

emte_winkelwagen_winkelkar_signing_logo_slogan_winkelwagentje_winkelwagens_.jpg
emte_winkelwagen_winkelkar_signing_logo_slogan_winkelwagentje_winkelwagens_.jpg
emte_winkelwagen_winkelkar_signing_logo_slogan_winkelwagentje_winkelwagens_.jpg
emte_winkelwagen_winkelkar_signing_logo_slogan_winkelwagentje_winkelwagens_.jpg