Formules

Grievink: 'Groot risico op imagoschade Jumbo'

NIEUWVEEN – Jumbo loopt een groot risico dat het huidige imago van de formule schade oploopt als gevolg van de overname van Super de Boer.

Willem-Paul de Mooij |

Dat zegt Jan-Willem Grievink, hoofddocent strategie aan de EFMI Business School. Grievink denkt dat Jumbo het ‘geweldig lastig’ krijgt vanwege het lange termijn businessmodel. “Er is veel meer extra omzet per overgenomen vestiging nodig dan de 25 procent die ze nu aankondigen. Verder is het laten fuseren van bedrijven, inclusief de cultuur, een vak apart, zeker voor een familiebedrijf. Het gaat vaker mis dan goed. Jumbo heeft heel veel management nodig, dat moet passen bij de ijzersterke familiecultuur van Van Eerd.” Ook het op orde krijgen van de interne processen en een goedlopende inkoopmachine vergt enorm veel energie, gaat Grievink verder. “Dit alles brengt met zich mee dat er een groot risico is dat het huidige imago van Jumbo - een perfecte prijs-kwaliteitverhouding - schade gaat oplopen. Vooral ook omdat zowel de voormalige Superunie-collega’s als Albert Heijn gas zullen geven op het lage prijzenfront.”

Bron: