Hoogvliet verwacht weinig klanten kwijt te raken aan Picnic | Levensmiddelenkrant

Hoogvliet verwacht weinig klanten kwijt te raken aan Picnic

ALPHEN AAN DEN RIJN - Hoogvliet heeft de thuisbezorging van online bestelde boodschappen verder uitgerold. Sinds enkele jaren werd onder meer al bezorgd in Alphen aan den Rijn en Den Haag-Ypenburg, maar nu zijn hier Gouda, Bodegraven, Boskoop, Waddinxveen, Reeuwijk en Hazerswoude-Rijndijk en omgeving aan toegevoegd.

Levensmiddelenkrant voelt Sebastiaan van Duijn, manager marketing en e-commerce van Hoogvliet, aan de tand over de uitbreiding van het thuisbezorgen van boodschappen, die zijn besteld via Hoogvliet.com of via de Hoogvliet bestelapp. “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan een zo efficiënt mogelijke manier om online bestelde boodschappen bij klanten thuis te bezorgen”, verduidelijkt Van Duijn. “Ons uiteindelijke doel is om in alle plaatsen waar een Hoogvliet is gevestigd, ook thuisbezorging te kunnen garanderen. Bij vrijwel alle winkels van Hoogvliet en de bijbehorende pick-uppoints kunnen sinds een aantal jaren boodschappen worden opgehaald. Als servicediscounter wil Hoogvliet ook extra service bieden in de vorm van thuisbezorging. In 2014 zijn we daarom gaan bezorgen in Alphen aan den Rijn, Woudenberg, Voorschoten en Den Haag-Ypenburg. Het afgelopen jaar volgden Leidschendam, Rijswijk en Hendrik-IdoAmbacht. In deze plaatsen is er een sterk toenemende behoefte aan thuisbezorging.”

Ander concept
Volgens Van Duijn is het min of meer toeval dat Hoogvliet nu ook in Gouda, Bodegraven, Boskoop, Waddinxveen, Reeuwijk en Hazerswoude-Rijndijk en omgeving thuisbezorgt. “Ik weet dat online supermarkt Picnic sinds deze maand ook actief is in Gouda en omgeving. Natuurlijk houden wij een concurrent als Picnic in de gaten, maar als formule trekken we hierin ons eigen plan. We waren er nu simpelweg aan toe om de bezorging naar meer plaatsen uit te breiden. Ik verwacht niet dat we veel klanten zullen kwijtraken aan Picnic. Het is een heel ander online concept. Bij Hoogvliet moeten in tegenstelling tot Picnic bezorgkosten worden betaald. Maar als consumenten bij ons online een volle mand aan boodschappen bestellen, zijn ze bij ons toch veel goedkoper uit.” Van Duijn verduidelijkt wat Hoogvliet te bieden heeft op het gebied van thuisbezorging. “Consumenten kunnen bij ons zes dagen in de week een keuze maken uit een online assortiment van meer dan 10.000 producten, ruim 80 wekelijkse aanbiedingen en dezelfde lage prijzen als in de winkel. Bovendien hebben zij de keuze uit verschillende gewenste tijdsblokken voor bezorging in de ochtend of de avond. Hoogvliet biedt zo meer dan alleen het gemak van boodschappen aan huis.”

Kostbare aangelegenheid
Van Duijn erkent dat de uitbreiding van het bezorgingsgebied van online bestelde boodschappen een kostbare aangelegenheid is. “Door de manier waarop ons bezorgmodel nu is opgezet, blijven de kosten binnen de perken”, benadrukt hij. “We kunnen hierdoor groeien in thuisbezorging zonder dat de kosten door het dak gaan. Binnen ons speciaal hiervoor opgezette distributiecentrum en bij het vervoer van de boodschappen hebben we nadrukkelijk gekeken naar efficiëntie om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo is op basis van onze online ervaring een optimale assortimentsmix voor thuisbezorging samengesteld. In ons distributiecentrum zijn het voorraadbeheersysteem en het orderpickproces van producten geoptimaliseerd. De thuisbezorging van boodschappen in Gouda, Bodegraven, Boskoop, Waddinxveen en Reeuwijk vindt nu plaats met elektrische tuktuks, elektrische vrachtwagens én in samenwerking met PostNL. Voor elke plaats is de juiste mix van vervoersmiddelen gekozen.”

Opschaling
De manager marketing en e-commerce verwacht niet dat de thuisbezorging van online bestelde boodschappen op korte of lange termijn winstgevend zal worden voor Hoogvliet. “Met de uitbreiding van ons bezorggebied willen we vooral klanten aan ons binden en extra service bieden”, zegt hij. “Inmiddels zien we wel dat we in een aantal bezorgplaatsen operationeel uit de kosten zijn, maar dat er wel bijkomende vaste servicekosten zijn. Door de genoemde efficiëntieslag kunnen we nu in elk geval verder opschalen in thuisbezorging en proberen ook de overige kosten meer te gaan dekken.”

Bron: Levensmiddelenkrant