Formules

Jumbo en Greenpeace gaan strijd aan tegen bijensterfte

VEGHEL - Jumbo gaat zich inzetten in de strijd tegen de bijensterfte. De formule werkt hierbij nauw samen met milieuorganisatie Greenpeace.

Betrokken partijen hebben eind juli afspraken gemaakt over een nieuwe aanpak. Jumbo gaat alle Hollandse aardappelen, groenten en fruit in het schap onder Milieukeur aanbieden. Ook een groot deel van de Nederlandse bloemen en planten zullen onder dit keurmerk worden verkocht. Daarnaast heeft Jumbo het streven om het aandeel biologische groente en fruit te verdubbelen. Hier wordt stapsgewijs naartoe gewerkt met als doel dit in 2019 te hebben gerealiseerd.

Milieukeur is een keurmerk met milieu als belangrijkste aandachtspunt. Het staat voor productie waarbij onder andere weinig gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt. Door het aangaan van lange termijn afspraken en de daarbij behorende inkoopafspraken maakt Jumbo het voor telers mogelijk te investeren in deze duurzamere vorm van landbouw.

Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo: “Als familiebedrijf willen we stappen blijven zetten om steeds meer duurzamere producten in de schappen te leggen. Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan.”

Afspraken
In de afspraken met Greenpeace zegt Jumbo toe dat ze zich sterk maakt voor de inkoop van aardappelen, groente en fruit uit – bij voorkeur – Nederland. Om biologische producten maximaal te ondersteunen, biedt Jumbo van een aantal artikelen uitsluitend nog de biologisch variant aan. Niet biologische varianten van deze producten worden uit het assortiment gehaald. Van de duurzame sierteelt (bloemen en planten), is het de bedoeling dat eind 2019 minstens de helft van de totale omzet (in euro’s) van Nederlandse producten biologisch, Fairtrade of Milieukeur gecertificeerd zijn.

Jumbo levert naar eigen zeggen al langer een bijdrage aan de strijd tegen bijensterfte. De formule heeft zich hiervoor aangesloten bij het initiatief ‘Bee Deals’.

Albert Heijn
Op de dag dat Jumbo een samenwerking met Greenpeace aankondigt, maakt Albert Heijn bekend dat ze verder gaat samenwerken met Natuur & Milieu. ook hier is het doel om minder bestrijdingsmiddelen op de groente en fruit te gebruiken. De producten van Albert Heijn moeten net als die van Jumbo straks voldoen aan het Milieukeur.
 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant

ondertekeningsmoment_overeenkomst_jumbo_en_greenpeace-a900x525.jpg