Formules

'Jumbo loopt online in op Albert Heijn'

VEGHEL - Jumbo heeft zijn online marktaandeel in een jaar tijd vergroot van veertien naar 22 procent. De afstand met Albert Heijn is daardoor flink teruggelopen. 

Lisa van der Linden |

De supermarktketen is net als een jaar terug goed voor 58 procent van de online boodschappenmarkt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van kennisplatform Supermarkt & Ruimte, waar ruim vijftienhonderd consumenten voor zijn ondervraagd.Uit de vijfde meting blijkt dat 1,6 procent van de supermarktomzet via online gaat. Dat is een groei van 23 procent ten opzichte van zes maanden terug, toen was het aandeel nog 1,3 procent. De online omzet wordt door het platform geschat op 567 miljoen euro.

Toekomst
De gemiddelde besteding per klant is met twee euro opgelopen naar 92 euro. Van alle ondervraagde geeft zo’n twaalf procent aan weleens online een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Het aandeel consumenten dat in de toekomst verwacht online boodschappen te doen blijft eveneens stabiel op 21 procent.

Internationaal
Algemeen directeur Hans van Tellingen van Strabo, verwacht dat het onlineaandeel de komende tien tot vijftien jaar klimt naar hoogstens vijf procent. Daarmee zouden we ‘op gelijke hoogte komen’ met landen als de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. 

Bron: Levensmiddelenkrant

pick_up_point_jumbo-a900x525.jpg