Jumbo-ondernemers: ‘Personeel is grootste uitdaging’ | Levensmiddelenkrant

Jumbo-ondernemers: ‘Personeel is grootste uitdaging’

WEERT - Na een Jumbo supermarkt in Stramproy en zeven Subway-vestigingen begonnen de handen van Jumbo-ondernemers René Puts en Ralf Jansen te jeuken. Het werd tijd voor een nieuwe uitdaging. Begin volgend jaar opent het duo vestigingen van Proeflokaal Bregje en in de loop van het jaar La Cubanita in Weert.

Puts en Jansen, die sinds 2015 samenwerken, verleggen graag hun grenzen. “We zijn actief in de retail- en fastfoodsector, maar de nieuwsgierigheid naar de horeca met een restaurant was altijd al aanwezig”, vertelt Ralf Jansen aan Levensmiddelenkrant. “In een restaurant kunnen we gasten een onvergetelijke beleving bieden.”

Voordeel
Met de kennis die de twee hebben opgedaan in hun jarenlange ondernemerschap, hebben Puts en Jansen de stap gezet om niet één, maar twee restaurants te openen. “Het pand dat we huren is groot genoeg voor twee restaurants. Daarnaast denken wij voordeel te behalen door meerdere exploitaties van dezelfde keten te runnen. We moeten ook meer vestigingen hebben, want doordat we zelf niet in de zaak staan hebben we te maken met een zwaarder management. We realiseren daarmee per saldo een iets lager rendement dan wanneer de franchisenemer zelf meewerkt in de zaak”, zegt Jansen. Een andere branche zorgt ook voor een andere aanpak, aldus de ondernemer. Vandaar dat het horecamanagementteam is gestart met een training in andere vestigingen van Proeflokaal Bregje. “Personeel is de allergrootste uitdaging de komende jaren, zowel in retail als in horeca. Dat geldt niet alleen voor ons, ook voor alle andere collega’s.”

Gasttevredenheid
De ondernemers zien meerdere overeenkomsten tussen de formules. “Het zijn strakke, duidelijke franchiseconcepten. Daar houden wij van dan hoeven we zelf niet na te denken over recepturen en inrichting. We kunnen de focus leggen op goede lokale marketing en gasttevredenheid”, vertelt Jansen. “We nemen de kennis die we hebben opgedaan met Jumbo en Subway mee naar de restaurants. Het gaat erom dat klanten beleving ervaren en dat de prijs concurrerend is.” Een trend die steeds vanzelfsprekender wordt volgens Puts en Jansen is de combinatie van horeca in retail. “Onze eigen formule Jumbo, met La Place-producten, is daar een voorbeeld van en een juiste stap richting de toekomst. Daar waar mogelijk kijken wij naar de kansen om horeca toe te voegen, al kan dat in Stramproy niet vanwege ruimtegebrek. Voor een city-winkel of foodmarkt zijn wij te strikken, maar we zijn niet actief op zoek”, vertelt Jansen.

De restaurants zullen zich vestigen aan de Oelemarkt 11 waar voorheen diverse nachtclubs hebben gezeten. Dat is volgens de ondernemer geen A-locatie, maar wél betaalbaar. “De naamsbekendheid en opzet van de formules in combinatie met een goede marketing zorgt ervoor dat klanten ons weten te vinden. In de praktijk zien we dat 80 procent gereserveerde omzet is waarbij goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen belangrijker zijn dan de hoop vestigen op hongerige passanten.”

Bron: Levensmiddelenkrant