Formules

Klant koopt minder eten maar meer duurzaam

NIEUWVEEN - Consumenten geven minder uit aan eten en drinken, maar besteden meer aan duurzame producten. Vooral verantwoorde vis en scharrelvlees plussen enorm.

Joost Agterhoek |

De besteding aan duurzaam voedsel is van 2012 op 2013 met 10,8 procent gestegen, is te lezen in de Monitor Duurzaam Voedsel 2013. Uitgaves aan kweekvis met het ASC-keurmerk stegen met een flinke 500 procent, aan scharrelvlees gaven consumenten ruim 200 procent meer geld uit. Het gros van de bewuste aankopen gebeurt in de supermarkt, die zijn grip op deze markt verstevigde met een omzetgroei van 13,5 procent naar 68 procent van alle duurzame voeding. Duurzaam in out-of-home deed het een klein beetje beter, de verkopen stegen 2,7 procent.

Vers
Zoals cijfers van Bionext woensdag 4 juni al uitwezen zit vooral biologisch in de paraplu duurzaam in de lift. Deze groep beslaat inmiddels 40,1 procent van alle duurzame voedselbestedingen. UTZ Certified maakt 19,7 procent van de totale groep uit, ongeveer gelijk aan Beter Leven met 19,2 procent. Verse duurzame producten zijn voor de supermarkten absoluut de groeier, verantwoord kw staat na groei de afgelopen jaren nu relatief stil.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

klant_met_bioproducten_resized_site.jpg