Formules

Lidl noemt prijsverlagingen AH 'compliment'

ZAANDAM - Albert Heijn verlaagt vanaf maandag de prijzen van meer dan duizend producten. Met de prijsverlagingen wil AH klanten teruglokken die nu hun koopjes halen bij Lidl. De Duitse discounter noemt de stap van AH ‘een compliment’.

Dit schrijft het AD maandag. Volgens Albert Heijn topman Sander van der Laan is het vooral Lidl dat momenteel een flinke opmars maakt. ‘We zien dat de klant acties en voordeel zoekt. Als marktleider kunnen we niet stilzitten. Met onder meer prijsverlagingen investeren we in klantbehoud’, aldus Van der Laan in het AD van zaterdag. De AH-topman noemt de prijsverlagingen geen ‘prijzenoorlog’, maar een ‘prijzenslag’. Het zijn vooral de prijzen van de A-merken die worden verlaagd. 'We verlagen vooral A-merken en die hebben de discounters niet', aldus een woordvoerder van AH in De Volkskrant.

Compliment
In het AD van maandag noemt Lidl-woordvoerster Séverine van Tuyll van Serooskerken de actie van AH ‘een compliment’. Andere formules zeggen niet koud of warm te worden van de nieuwe prijzenslag. Supermarktketens stellen al heel lage prijzen te hanteren. Volgens marktonderzoeksbureau GfK heeft Lidl er het afgelopen jaar 360.000 Nederlandse huishoudens als klant bij gekregen. Volgens GfK een opmerkelijke prestatie aangezien Lidl in Nederland 360 filialen telt en Albert Heijn 850.

Lachende derde
In Trouw noemt retaildeskundige Paul Moers de consument 'de lachende derde'. 'Jumbo zal nu ook zeker de prijzen gaan verlagen en Lidl kan doorgaan met wat ze al jaren doen', aldus Moers volgens wie de supermarkten met de nieuwe prijzenronde 'zichzelf in de voet schieten'.
De laatste prijzenoorlog startte tien jaar geleden in 2003 en duurde drie jaar. Hierna werden de prijzen langzaam weer verhoogd om de winsten te herstellen.

Bron: AD/Volkskrant/Trouw

prijs.jpg