Maat en Papo pakken uit met La Place counter | Levensmiddelenkrant

Maat en Papo pakken uit met La Place counter

GRONINGEN - “Het was een enerverende dag, waarbij we eigenlijk twee openingen hadden: de winkel en de pop-upstore”, vertelt Anrico Maat. Samen met zijn compagnon Paul Papo opende de ondernemer 19 september de Jumbo Foodmarkt in Groningen. Diezelfde dag werd de Max Verstappen pop-upstore geopend door de formule 1-coureur zelf.

Na meerdere Jumbo-supermarkten en City-winkel was het ondernemersduo van mening dat hun Jumbo Euroborg toe was aan een verbouwing. In overleg met de formule zijn de twee tot het foodmarktconcept gekomen, zo vertelt Maat aan Levensmiddelenkrant .

Hoe hebben jullie de opening ervaren?
“In één woord: geweldig. Het was een enerverende dag, waarbij we bijna 9000 klanten in de winkel hebben gehad. We hadden eigenlijk twee openingen: de winkel en de pop-upstore. ’s Ochtends stonden de eerste klanten al in lange rijen voor de deur en ’s middags stond het parkeerterrein vol met fans van Max Verstappen die de pop-upstore heeft geopend.”

De foodmarkt heeft de grootste agf-afdeling van Noord-Nederland. Wat is het doel hiervan?
“We willen ons statement van lekker en gezond eten neerzetten met deze afdeling. We hebben altijd al een groot assortiment groente en fruit gehad, maar we wilden het in deze winkel nog meer benadrukken. Met name de beleving van vers is vergroot met bijvoorbeeld de Veggiechef. Die hebben ze bij de Foodmarkt in Leidsche Rijn al, maar hier is het als een aparte keukenmodule neergezet.”

Bij Jumbo Euroborg hadden jullie veel aandacht voor fairtradeproducten. Hoe is dat in deze winkel?
“Het maximaal haalbare aan fairtradeproducten ligt in de schappen en dat is net zoveel als dat we vroeger hadden bij Jumbo Euroborg. We hebben nu vooral uitgepakt met het veganassortiment. Wij bieden het grootste aanbod veganproducten van alle supermarkten in Nederland. Het is een trend, maar dat is in supermarkten nog weinig te zien, vonden wij. We zijn ervan overtuigd dat als je bepaalde producten een podium geeft, ze gaan groeien.”

Waarin onderscheidt deze Foodmarkt zich van de andere?
“Iedere vestiging is uniek, maar we hebben meer gelet op de keuzes en positionering van de keuken. Daarbij is ook gelet op de routes die klanten in de winkel lopen. In Leidsche Rijn hebben ze een grote Mexicaanse keuken en in Breda is de Aziatische keuken van flink formaat. Wij hebben als eerste een La Place foodcourt net buiten de winkel waar we to go-producten verkopen zoals broodjes en koffie.”

Wat kunnen we na de tijdelijke Max Verstappen pop-upstore verwachten op die plek?
“Er is 160 vierkante meter vrijgehouden voor aanvullende, leuke dingen. Wij denken bijvoorbeeld aan een Rituals-outlet of een Legowinkel rond de Sinterklaasperiode. Het zijn exclusieve concepten, waarvoor mensen langsrijden zonder dat ze voor de boodschappen komen.”

Hebben jullie de ambitie om meer supermarkten om te bouwen tot een Jumbo Foodmarkt?
“We hebben een vestiging op het oog die mogelijk geschikt is als Foodmarkt, maar dat is nog geen concreet idee. We kijken eerst hoe het in Groningen gaat en overleggen dan verder met Jumbo.”

Bron: Levensmiddelenkrant