Nudging stimuleert verkoop groenten en fruit | Levensmiddelenkrant

Nudging stimuleert verkoop groenten en fruit

ZOETERMEER - Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wil de consumptie van groenten en fruit verhogen en startte daarom eind 2018 een experiment naar de potentie van nudges in de supermarkt. Hieruit blijkt dat consumenten met een paar simpele nudges zijn aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.

In een rapport biedt het NAGF alle supermarkten concrete handvatten om mee aan de slag te gaan en dit moet helpen bij het behalen van de doelen in het Nationaal Preventieakkoord. Voor het experiment werd het Dirk-filiaal in Leidschenveen gedurende zes weken omgetoverd tot ‘Ga Voor Kleur Lab’. Groenten en fruit kregen, door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, een prominentere plek. Voor het eerst in Nederland zijn in een supermarkt zoveel verschillende nudges tegelijk getest. Het ging om zeven variaties, waaronder toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. De veranderingen in de verkoopcijfers zijn vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk zonder nudges. 

Resultaten
De resultaten zijn positief volgens het NAGF: hoewel in beide supermarkten in 2018 minder groenten en fruit verkocht werden dan in 2017, was de daling in de interventiesupermarkt tijdens het Ga voor Kleur Lab 6,6 procent, tegenover 14,0 procent in de controlesupermarkt. Verder blijkt uit het onderzoek dat individuele nudges geen aantoonbaar effect hebben. Juist een combinatie van nudges is nodig om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. De resultaten bieden een interessant inzicht in het effect van verschillende nudgingstrategieën samen en zijn een goed voorbeeld voor supermarkten die consumenten willen aanmoedigen om meer groenten en fruit te kopen. "Consumenten hebben een steuntje in de rug nodig om gezonde keuzes te maken. Als alle supermarkten dit zouden doen dan kun je landelijk heel veel gezondheidswinst behalen", aldus Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Bron: Levensmiddelenkrant