Omzet Fairtrade producten bij Plus stijgt | Levensmiddelenkrant

Omzet Fairtrade producten bij Plus stijgt

UTRECHT- Plus heeft het afgelopen jaar 1,3 miljoen dollar aan Fairtrade premie op huismerkproducten afgedragen. Daarmee zet de supermarktketen zich in voor betere omstandigheden voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden.

De omzet van Fairtrade producten bij Plus is in 2017 met 11 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het gaat dan met name om huismerkproducten. Plus besloot ruim 8 jaar geleden om waar mogelijk volledig te kiezen voor Fairtrade producten. Zo zijn alle bananen Fairtrade, net als alle huismerk koffie, thee, sinaasappelsap, rijst en haricot verts. Inmiddels zijn ruim 400 producten Fairtrade bij Plus.

Cacao
Plus heeft het streven om eind dit jaar de cacao in vijftig procent van de huismerken Fairtrade gecertificeerd te hebben. Dat zou gaan om driehonderd producten. Peter d’Angremond, directeur stichting Max Havelaar: “De cacaoprijs is in 2017 sterk gedaald. Veel cacaoboeren in West-Afrika moeten rondkomen van minder dan 1 dollar per dag. Doordat PLUS voor alle huismerkproducten waar cacao in zit kiest voor Fairtrade certificatie, zal het volume gecertificeerde cacao op de Nederlandse markt verder groeien. Hierdoor krijgen cacao coöperaties in West-Afrika meer ontwikkelingspremie. Deze premiegelden kunnen ze investeren in productieverbetering, maar ook in gemeenschapsprojecten als onderwijs en medische zorg.”

Bron: Levensmiddelenkrant